Ετήσιος Κύκλος Σεμιναρίων Μουσικοπαιδαγωγικής Επιμόρφωσης 2014-15

Το Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2014  ξεκινάει ο ετήσιος κύκλος μουσικοπαιδαγωγικής επιμόρφωσης για νηπιαγωγούς, δασκάλους, μουσικούς, γυμναστές, καλλιτέχνες, εμψυχωτές κ.α. με ένα δωρεάν εισαγωγικό σεμινάριο για κάθε ενδιαφερόμενο.
Η γενική θεματολογία των σεμιναρίων είναι: Η οργάνωση ετήσιου προγράμματος μουσικοκινητικής αγωγής για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας, η γνωριμία με μουσικοπαιδαγωγικό υλικό-πακέτο και η ευρύτερη κατάρτιση παιδαγωγών καλλιτεχνών εμψυχωτών. Αποτελείται από 7 δεκάωρα εργαστήρια ανεξάρτητης αλλά συναφούς θεματολογίας, περίπου ένα Σαββατοκύριακο ανά μήνα. Σύνολο διδακτικών ωρών ετησίως: 70 βασικές και έως 50 συμπληρωματικές.

Τα εργαστήρια γίνονται Σάββατο 16:00-20:00 & Κυριακή 10:00-14:00. Απαιτούνται κάλτσες και άνετα ρούχα. 

Παρέχονται: Εκπαιδευτικό υλικό και σημειώσεις από όλους τους εισηγητές, δυνατότητα πρακτικής εφαρμογής στα παιδικά τμήματα του Κρουστόφωνου και βεβαίωση παρακολούθησης είτε μεμονομένων σεμιναρίων, είτε βασικού ετήσιου κύκλου, είτε εμπλουτισμένου με πρακτική και clubs ετήσιου κύκλου (με προοπτική ένταξης σε ευρύτερο πρόγραμμα AEI)

Κόστος ανά μεμονωμένο δεκάωρο εργαστήριο : 55€ + ΦΠΑ. Προσφορά 45€ + ΦΠΑ για μέλη της Ε.Ε.Μ.Ε., φοιτητές ή άνεργους. Οι τιμές ισχύουν για εγγραφή έως 10 μέρες πριν από κάθε σεμινάριο. Το δεκαήμερο πριν την έναρξη του σεμιναρίου οι τιμές διαμορφώνονται σε 60 και 50 ευρώ αντίστοιχα.
Ετήσια δίδακτρα για όσους εγγραφούν για όλο τον βασικό ετήσιο κύκλο (70 διδακτικές ώρες): 315€ + ΦΠΑ ή 270€ + ΦΠΑ για φοιτητές, άνεργους και μέλη της Ε.Ε.Μ.Ε.
Επιπλέον παροχές για όσους εγγραφούν στον ετήσιο κύκλο: Δίωρο Σαββατιάτικο club κρουστών (δωρεάν ως τα Χριστούγεννα). Σαββατιάτικο δίωρο club κρουστών για όσους επιθυμούν να συνεχίσουν μετά τα Χριστούγεννα αλλά και να λάβουν αντίστοιχη βεβαίωση, καθώς και παρακολουθήσεις και εφαρμογές πρακτικής άσκησης στα παιδικά τμήματα του Κρουστόφωνου, με ένα συμβολικό ποσό 25€. Παρομοίως προβλέπονται αντίστοιχα πακέτα μουσικοπαιδαγωγικών clubs, αναλόγως του ενδιαφέροντος των συμμετεχόντων. Τέλος, έκπτωση 12% για όσους παρακολουθούν και άλλο ετήσιο εργαστήριο του Κρουστόφωνου.
Πληροφορίες: 2310861874 (6-9μμ) Γενική διεύθυνση: Χρ. Ερκέκογλου 6944503542
Επιστημονικά υπεύθυνος- διεύθυνση προγράμματος: Ν. Θεοδωρίδης 6944134525 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ 2014-15

Δωρεάν εισαγωγικό σεμινάριο γνωριμίας και διάλεξη - Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2014, 18.00-21.00
(Θα δοθεί βεβαίωση σε όσους εγγραφούν έστω και σε ένα από τα επόμενα σεμινάρια του ετήσιου κύκλου).

Α’ μέρος, Διάλεξη – στρογγυλή τράπεζα (για εκπαιδευτικούς και γονείς):
«Αναζητώντας το ρόλο του δασκάλου και του γονιού στα σύγχρονα προγράμματα μουσικής αγωγής: Μια συζήτηση–αναζήτηση μέσα από τις ιδέες των Σουζούκι, Γκόρντον, Τσικζεντμιχάϊ κ.α. καθώς και από προσωπικά βιώματα».
Εισηγητής Ν. Θεοδωρίδης. Στο πάνελ συμμετέχουν διδάσκοντες και συνεργάτες του Κρουστόφωνου καθώς και παρευρισκόμενοι γονείς ή εκπαιδευτικοί.

Β΄ μέρος, εργαστήρι: «Παιχνίδια καλλιτεχνικής εμψύχωσης με… άλλο στυλ». Εισηγούνται μέλη και συνεργάτες του Κρουστόφωνου: Χρ. Ερκέκογλου, Ν. Θεοδωρίδης, Β. Χουζούρη, Δ. Καλανταρίδου, Ν. Μουχτάρογλου, Μ. Ερκέκογλου, Β. Μπαντελά

1ο Εργαστήριο - Σάββατο 8 και Κυριακή 9 Νοεμβρίου 2014 
Ολυμπία Αγαλιανού: «Αυτοσχεδιάζω, συνθέτω, χορογραφώ: ένα ταξίδι στον ήχο και την κίνηση με προορισμό την έκφραση και τη δημιουργία». 
Στόχος του εργαστηρίου είναι η βιωματική διερεύνηση/ κατανόηση των ιδιοτήτων του ήχου και των ποιοτήτων της κίνησης και σύγκριση και αντιπαραβολή ώστε να αποκτηθεί ένα "βασικό μουσικό και κινητικό λεξιλόγιο" το οποίο επιτρέπει στον καθένα να συνθέσει και να χορογραφήσει, ανεξάρτητα από τις μουσικές γνώσεις και το κινητικό επίπεδο. Βασικά εργαλεία της δουλειάς η μέθοδος Laban και το Orff-Schulwerk.

Η Ολυμπία Αγαλιανού (Ph.D.), είναι Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής και Χορού-Μουσικοπαιδαγωγός.

2ο Εργαστήριο - Σάββατο 13 και Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2014
Νίκος Θεοδωρίδης και Δέσποινα Καλανταρίδου: «Φίλοι Μουσικόφιλοι: Εισαγωγή και βασικό ρεπερτόριο για την οργάνωση ενός ετήσιου προγράμματος Μουσικής Αγωγής για σχολεία, νηπιαγωγεία και όχι μόνο».
α) Σάββατο, Νίκος Θεοδωρίδης: «Φίλοι Μουσικόφιλοι: Εισαγωγή σε ένα ετήσιο πρόγραμμα Μουσικής Αγωγής». 
Μουσικά παιχνίδια-δραστηριότητες και τραγουδοπαιχνίδια στο πλαίσιο ενός δοκιμασμένου ετήσιου προγράμματος μουσικής αγωγής για την προσχολική και πρωτοσχολική εκπαίδευση. Αρχές του προγράμματος, μεθοδολογία, ενδεικτικά ημερήσια μαθήματα, τεχνικές διδασκαλίας, χρήσιμο υλικό και πηγές για τη δημιουργία ενός προσωπικού προγράμματος. Παιχνίδια και δραστηριότητες όλων εκείνων των κατηγοριών που συνθέτουν ένα σύγχρονο και ποικίλο ετήσιο πρόγραμμα μουσικoκινητικής αγωγής.
β) Κυριακή, Νίκος Θεοδωρίδης & Δέσποινα Καλανταρίδου:«Φίλοι Μουσικόφιλοι: Βασικό Ρεπερτόριο για ένα ετήσιο πρόγραμμα Μ.Α.». 
Βασικό Ρεπερτόριο τραγουδιών και ασκήσεων, δημιουργία παιδικής ορχήστρας και χορωδίας, καθώς και διαθεματικές προεκτάσεις κατά την πορεία ενός ετήσιου προγράμματος μουσικής αγωγής στην προσχολική και πρωτοσχολική εκπαίδευση. Παρέχεται υλικό του προγράμματος.

Ο Νίκος Θεοδωρίδης (Ph.D.), είναι μουσικοπαιδαγωγός-δημιουργός μουσικοπαιδαγωγικού υλικού, μέλος Ε.Ε.Π. στο ΤΕΠΑΕ του ΑΠΘ.
Η Δέσποινα Καλανταρίδου, είναι νηπιαγωγός, μουσικοπαιδαγωγός, εμψυχώτρια και ερμηνεύτρια.

3ο Εργαστήριο - Σάββατο 17 και Κυριακή 18 Ιανουαρίου 2015
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Το μουσικό παιχνίδι της ανάπτυξης των βρεφών, των νηπίων και των παιδιών της πρωτοσχολικής ηλικίας».
Στο διήμερο σεμινάριο μας θα μελετήσουμε την αναπτυξιακή και μαθησιακή διαδρομή από τη βρεφική έως την πρώτη σχολική ηλικία των παιδιών, με όχημα τη μουσική. Η επικοινωνιακή μουσικότητα της βρεφικής ηλικίας, τα ιδιοσυγκρασιακά παιχνιδοτράγουδα της πρώιμης νηπιακής ηλικίας, τα παραδοσιακά παιχνιδοτράγουδα της νηπιακής ηλικίας και οι μουσικοπαιδαγωγικές εφαρμογές της νηπιακής και πρώτης σχολικής ηλικίας, αποτελούν τα ορόσημα αυτής της διαδρομής. Είναι τα μέσα αλληλεπίδρασης με τον σημαντικότερο άλλο (μητέρα), με τους σημαντικούς άλλους (πατέρα και παππούδες – γιαγιάδες), μεταξύ των νηπίων αλλά και με τον παιδαγωγό - νηπιαγωγό – δάσκαλο. Οι στόχοι αυτών των αλληλεπιδράσεων μέσω της μουσικής είναι αναπτυξιακοί και μαθησιακοί. Πυρηνικά στοιχεία των παραπάνω είναι ο ρυθμός, η μελωδία, η αφήγηση και το παιχνίδι, τα οποία δομούν το μυστήριο της μουσικής των ανθρώπων για χιλιετίες. Πώς τα σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα καταδεικνύουν τον ρυθμό και τη μίμηση ως τα κλειδιά της λύσης αυτού του μυστηρίου;
Οι σύγχρονες θεωρίες της αναπτυξιακής ψυχολογίας και οι νευροεπιστήμες προσπαθούν διεπιστημονικά να φωτίσουν την μυστηριώδη και έμφυτη χρήση της μουσικής στην ανάπτυξη των βρεφών και των νηπίων. Η θεωρία της διυποκειμενικότητας του Trevarthen, η θεωρία της επικοινωνιακής μουσικότητας των Trevarthen και Malloch, η θεωρία της συναισθηματικής συνήχησης του Stern και η θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης του Gardner προσπαθούν να ερμηνεύσουν το μουσικό παιχνίδι της ανάπτυξης των βρεφών και των νηπίων του ανθρώπου. Ακόμη, οι θεωρίες αυτές προσπαθούν να ερμηνεύσουν τους μηχανισμούς μάθησης των βρεφών και των νηπίων μέσω των μουσικών αλληλεπιδράσεων, ώστε να παραδώσουν στη μουσική παιδαγωγική μια στέρεη διαπολιτισμική βάση για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
Κάθε θεωρητική ενότητα του σεμιναρίου ακολουθείται από τις ανάλογες μουσικοπαιδαγωγικές εφαρμογές και ανάλυση των αναπτυξιακών και εκπαιδευτικών στόχων.

Ο Δημήτρης Αντωνακάκης (Ph.D.) είναι Μουσικοπαιδαγωγός - Μουσικοθεραπευτής - Ερευνητής, διδάσκων στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης.


4ο Εργαστήριο - Σάββατο 7 και Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2015
Εριφύλη Δαμιανού: «Με φωνή φωτεινή τραγουδώ τη μουσική».
Η ανθρώπινη φωνή, είναι ένα από τα σπουδαιότερα μουσικά όργανα. Την κουβαλάμε πάντα μαζί μας και εκφράζουμε μ’ αυτήν τη χαρά και τη λύπη μας, τη γιορτή και τον θρήνο μας. Παίζουμε μαζί της και την κάνουμε το μαγικό μας λεωφορείο που θα μας πάει στις χώρες της φαντασίας μας και θα δώσει ήχο στα τραγούδια και τα παραμύθια μας. Μαθαίνουμε να την ανακαλύπτουμε μέσα στο σώμα και στην κίνησή μας και να την απελευθερώνουμε, αφήνοντάς την να πετάξει και να αγγίξει μελωδικά όλους όσους έχουν ανοιχτά τα αυτιά και την ψυχή τους.

Η Εριφύλη Δαμιανού-Μαρίνη είναι διπλωματούχος του Ινστιτούτου Kodály Ουγγαρίας, ειδική επιστήμων στο ΤΜΣ του Α.Π.Θ., καθηγήτρια μουσικής στην Α΄βάθμια και μαέστρος.

5ο Εργαστήριο - Σάββατο 7 και Κυριακή 8 Μαρτίου 2015
Ανθή Θάνου και Νίκος Θεοδωρίδης: «Δράκοι και βασιλοπούλες-Από το παραμύθι και τη μουσική στην Παράσταση».
Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου θα προσπαθήσουμε να ανακαλύψουμε τον αθέατο κόσμο των παραμυθιών, θα χαρτογραφήσουμε τις μαγικές διαδρομές και τις δοκιμασίες του ήρωα, θα σκιαγραφήσουμε τους ήρωες και θα αφηγηθούμε ρυθμικά τα κατορθώματά τους.
Και η Μουσική; Αφηγείται κι αυτή με ήχους και λόγια, μελωδικά και ρυθμικά, συναντώντας και εμπλουτίζοντας το παραμύθι, τόσο κατά την επεξεργασία (και τη διαδικασία προετοιμασίας μιας παράστασης), όσο και κατά την παρουσίαση του ως παραμύθι ή ως μουσικό παραμύθι ή ως μουσική παράσταση.
Αλλάζοντας πολλές μορφές, γίνεται εισαγωγή, γέφυρα, ηχητικά σχόλια, ηχοϊστορία, ρυθμός, τραγούδι και ενορχήστρωση με εκπαιδευτικό προσανατολισμό.
Δυο μαγικοί χώροι, πολύτιμα εργαλεία στα χέρια του παραμυθά, του μουσικού, του εμψυχωτή και του εκπαιδευτικού.

Η Ανθή Θάνου είναι αφηγήτρια παραμυθιών, πτυχιούχος Νηπιαγωγός και είναι μέλος του Κέντρου Μελέτης και διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών και του ΠΟΦΑ.

6ο Εργαστήριο - Σάββατο 28 και Κυριακή 29 Μαρτίου 2015 
Δανάη Αποστολίδου- Γκανιέ: «Ένα Μουσικοκινητικό ποτ πουρί…και ένας μύθος!»
Αυτό το σεμινάριο αποσκοπεί στην βαθύτερη κατανόηση της μουσικοκινητικής αγωγής μέσω του συστήματος Ορφ με δραστηριότητες που απευθύνονται σε μαθητές από 6 ετών και άνω. Γνωρίζοντας ότι ο Καρλ Ορφ ανέπτυξε το μουσικό του σύστημα/προσέγγιση με βάση το αρχαίο ελληνικό μοντέλο αγωγής και εκπαίδευσης, είναι εύλογο γιατί στο σεμινάριο συμπεριλαμβάνονται, εκτός των άλλων, ελληνικές παροιμίες και ένας μύθος.

Η Δανάη Γκανιέ - Αποστολίδου διετέλεσε επί χρόνια διευθύντρια του επαγγελματικού κύκλου Orff στο Trevor Day School της Νέας Υόρκης. Είναι μια από τις πρώτες απόφοιτες του Orff-Institut στο Salzburg, όπου σπούδασε με τον Carl Orff και την Gunild Keetman. Χορεύτρια, μουσικός και συνθέτρια, η Δανάη έχει διευθύνει εργαστήρια και σεμινάρια στις ΗΠΑ, Καναδά, Ευρώπη και Ασία.

7ο Εργαστήριο - Σάββατο 25 και Κυριακή 26 Απριλίου 2015
Μαίη Κοκκίδου: «Η Οπτικοποίηση της Μουσικής μέσα από τα Μουσικά Βίντεο Δια-τροπικής Ακρόασης: Εκπαιδευτικές Εφαρμογές στο Μάθημα της Μουσικής»
Το μουσικό βίντεο είναι ένα πολυμεσικό παράγωγο που μεταφέρει τις πληροφορίες μέσω δύο αισθητήριων καναλιών: ακουστικών και οπτικών. Τα Μουσικά Βίντεο Δια-τροπικής Ακρόασης (CLCs) είναι μία ειδική περίπτωση σύνθετης καλλιτεχνικής αφήγησης, αποτελούν μία άλλη μορφή μουσικής επικοινωνίας, σε ένα πολιτισμικό ψηφιακό κόσμο. Το CLC είναι δομημένο σύμφωνα με τους κώδικες, τα υλικά και τις διαδικασίες της μουσικής. Αυτό σημαίνει ότι το περιεχόμενο της εικόνας συνδέεται άρρηκτα, αντλείται και/ή αποτελεί άμεση αντίδραση στις ιδιότητες (ρυθμικές, μελωδικές, υφολογικές, μορφολογικές κ.ο.κ.) της μουσικής με την οποία στοιχίζεται. Η ποικιλία των CLCs (ψηφιακός χάρτης, fantasia με γεωμετρικά σχήματα, φως και χρώμα, animation ταινία, multi-track) προσφέρει νέες ιδέες για εκπαιδευτικές εφαρμογές.
Στο σεμινάριο οι συμμετέχοντες: α) θα εισαχθούν στα χαρακτηριστικά των βιντεοκλίπ δια-τροπικής ακρόασης και θα τα μελετήσουν ως φορείς μουσικών πληροφοριών που διευρύνουν τις πρακτικές της μουσικής πρόσληψης, β) θα γνωρίσουν ποικίλες περιπτώσεις βιντεοκλίπ δια-τροπικής ακρόασης και θα αντιληφθούν τη συμβολή τους στην κατανόηση στοιχείων της μουσικής δομής, γ) θα συζητήσουν τις εκπαιδευτικές εφαρμογές των βιντεοκλίπ δια-τροπικής ακρόασης στο μάθημα της μουσικής μέσα από εμπειρικές δράσεις.

Η Μαίη Κοκκίδου (Ph.D.), είναι μουσικοπαιδαγωγός- ερευνήτρια, νηπιαγωγός, διδάσκουσα στο Π.Δ.Μ.

8ο Κλείσιμο Εργαστηρίων ετήσιου ΜΠ Κύκλου Σάββατο 9 Μαΐου 2015 (6-9μμ)
Συνάντηση Ανατροφοδότησης, Επικοινωνίας και Ανταλλαγής εντυπώσεων και Υλικού. Συντονιστής Νίκος Θεοδωρίδης.