Ετήσιος Κύκλος Σεμιναρίων Μουσικοπαιδαγωγικής Επιμόρφωσης 2015-16

Το Σάββατο 17 Οκτωβρίου 2015 ξεκινάει ο ετήσιος κύκλος μουσικοπαιδαγωγικής επιμόρφωσης για νηπιαγωγούς, δασκάλους, μουσικούς, γυμναστές, καλλιτέχνες, εμψυχωτές κ.α. με ένα δωρεάν εισαγωγικό σεμινάριο για κάθε ενδιαφερόμενο. Η γενική θεματολογία των σεμιναρίων είναι: Η οργάνωση ετήσιου προγράμματος μουσικής αγωγής για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας, η γνωριμία με μουσικοπαιδαγωγικό υλικο-πακέτο και η ευρύτερη κατάρτιση παιδαγωγών καλλιτεχνών εμψυχωτών. Αποτελείται από 7 δεκάωρα εργαστήρια ανεξάρτητης αλλά συναφούς θεματολογίας, περίπου ένα Σαββατοκύριακο το μήνα. Σύνολο διδακτικών ωρών ετησίως: 75 βασικές και ως 50 συμπληρωματικές.

Τα εργαστήρια γίνονται Σάββατο 16:00-20:00 & Κυριακή 10:00-14:00. Απαιτούνται κάλτσες και άνετα ρούχα. 

Παρέχονται: Εκπαιδευτικό υλικό και σημειώσεις από όλους τους εισηγητές, δυνατότητα πρακτικής εφαρμογής στα παιδικά τμήματα του Κρουστόφωνου και βεβαίωση παρακολούθησης είτε μεμονομένων σεμιναρίων, είτε βασικού ετήσιου κύκλου, είτε εμπλουτισμένου με πρακτική και clubs ετήσιου κύκλου (με προοπτική ένταξης σε ευρύτερο πρόγραμμα AEI)

Κόστος ανά μεμονωμένο δεκάωρο εργαστήριο : 55€ + ΦΠΑ. Προσφορά 45€ + ΦΠΑ για μέλη της Ε.Ε.Μ.Ε., φοιτητές ή άνεργους. Οι τιμές ισχύουν για εγγραφή έως 10 μέρες πριν από κάθε σεμινάριο. Το δεκαήμερο πριν την έναρξη του σεμιναρίου οι τιμές διαμορφώνονται σε 60 και 50 ευρώ αντίστοιχα.
Ετήσια δίδακτρα για όσους εγγραφούν για όλο τον βασικό ετήσιο κύκλο (70 διδακτικές ώρες): 315€ + ΦΠΑ ή 270€ + ΦΠΑ για φοιτητές, άνεργους και μέλη της Ε.Ε.Μ.Ε.
Επιπλέον παροχές για όσους εγγραφούν στον ετήσιο κύκλο: Δίωρο Σαββατιάτικο drum circle (δωρεάν ως τα Χριστούγεννα). Σαββατιάτικο δίωρο drum circle για όσους επιθυμούν να συνεχίσουν μετά τα Χριστούγεννα αλλά και να λάβουν αντίστοιχη βεβαίωση, καθώς και παρακολουθήσεις και εφαρμογές πρακτικής άσκησης στα παιδικά τμήματα του Κρουστόφωνου, με ένα συμβολικό ποσό 25€. Τέλος, έκπτωση 12% για όσους παρακολουθούν και άλλο ετήσιο εργαστήριο του Κρουστόφωνου.
Πληροφορίες: 2310861874 (6-9μμ) Γενική διεύθυνση: Χρ. Ερκέκογλου 6944503542
Επιστημονικά υπεύθυνος- διεύθυνση προγράμματος: Ν. Θεοδωρίδης 6944134525 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΠ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ 2015-16 ΣΕ ΤΙΤΛΟΥΣ

Δωρεάν εισαγωγικό σεμινάριο γνωριμίας και διάλεξη – Σάββατο 17 Οκτωβρίου 2015, 18.00-21.00 (Θα δοθεί βεβαίωση σε όσους εγγραφούν έστω και σε ένα από τα επόμενα σεμινάρια του ετήσιου κύκλου).

Α’ μέρος, Διάλεξη –στρογγυλή τράπεζα: «Η σημασία, η χρησιμότητα και η ποικιλία των μουσικών παιχνιδιών στην μουσικοπaιδαγωγική εκπαιδευτική διαδικασία» .
Εισηγητής: δρ. Νίκος Θεοδωρίδης. Στο πάνελ συμμετέχουν διδάσκοντες και συνεργάτες του Κρουστόφωνου καθώς και παρευρισκόμενοι εκπαιδευτικοί και γονείς.
Β΄ μέρος, εργαστήρι: «Μουσικά παιχνίδια με σώμα, φωνή και κρουστά»:
Εισηγούνται μέλη και συνεργάτες του Κρουστόφωνου: Χρ. Ερκέκογλου, Ν. Θεοδωρίδης, Β. Χουζούρη, Ν. Μουχτάρογλου, Μ. Ερκέκογλου.


1o Εργαστήριο - Σάββατο 7 και Κυριακή 8 Νοεμβρίου 2015
Ολυμπία Αγαλιανού: «Η μαγεία του παιχνιδιού: χοροί και παιχνιδοτράγουδα από όλο τον κόσμο».
Ο χορός η μουσική και το τραγούδι λειτουργούν ως μια αδιάσπαστη ενότητα τις παραδόσεις των λαών όλου του κόσμου. Η μουσικοκινητική παιδαγωγική προσέγγιση του Carl Οrff (Orff-Schulwerk) αξιοποιεί τη σχέση του λόγου της μουσικής και της κίνησης στη μουσική διδασκαλία και συνδέεται εξ ορισμού με του παραδοσιακούς πολιτισμούς. Το σεμινάριο αποτελεί ένα μουσικοκινητικό ταξίδι με στόχο την έκφραση και τη δημιουργία και την ένταξή τους στην εκπαιδευτική πράξη. Η αφετηρία και έμπνευσή του βρίσκεται σε παραδοσιακούς χορούς, παιχνίδια και παιχνιδοτράγουδα από όλο τον κόσμο. Το όχημα του ταξιδιού είναι τα μέσα μουσικοκινητικής διδασκαλίας και επεξεργασίας του Orff-Schulwerk.

Η Ολυμπία Αγαλιανού (Ph.D.), είναι Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής και Χορού-Μουσικοπαιδαγωγός.

2o Εργαστήριο - Σάββατο 12 και Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2015
Νίκος Θεοδωρίδης και Χρήστος Ερκέκογλου: «Οργάνωση ενός ετήσιου προγράμματος Μουσικής Αγωγής για σχολεία, νηπιαγωγεία ή εργαστήρια».
α) Σάββατο, Νίκος Θεοδωρίδης: «Φίλοι Μουσικόφιλοι: Εισαγωγή σε ένα ετήσιο πρόγραμμα Μουσικής Αγωγής». 
Μουσικά παιχνίδια-δραστηριότητες και τραγουδοπαιχνίδια στο πλαίσιο ενός δοκιμασμένου ετήσιου προγράμματος μουσικής αγωγής για την προσχολική και πρωτοσχολική εκπαίδευση. Αρχές του προγράμματος, μεθοδολογία, ενδεικτικά ημερήσια μαθήματα, τεχνικές διδασκαλίας, χρήσιμο υλικό και πηγές για τη δημιουργία ενός προσωπικού προγράμματος. Παιχνίδια και δραστηριότητες όλων εκείνων των κατηγοριών που συνθέτουν ένα σύγχρονο και ποικίλο ετήσιο πρόγραμμα μουσικoκινητικής αγωγής.

β) Κυριακή, Νίκος Θεοδωρίδης & Χρήστος Ερκέκογλου:
«Φίλοι Μουσικόφιλοι: Βασικό Ρεπερτόριο για ένα ετήσιο πρόγραμμα Μ.Α.».
Βασικό Ρεπερτόριο τραγουδιών και ασκήσεων-παιχνιδιών, δημιουργία παιδικής ορχήστρας και χορωδίας, καθώς και διαθεματικές προεκτάσεις κατά την πορεία ενός ετήσιου προγράμματος μουσικής αγωγής στην προσχολική και πρωτοσχολική εκπαίδευση. Παρέχεται πλούσιο υλικό του προγράμματος.

Ο Νίκος Θεοδωρίδης (Ph.D.), είναι μουσικοπαιδαγωγός-δημιουργός μουσικοπαιδαγωγικού υλικού, μέλος Ε.Ε.Π. στο ΤΕΠΑΕ του ΑΠΘ.
Ο Χρήστος Ερκέκογλου είναι μουσικοπαιδαγωγός, δάσκαλος Κρουστών και διευθυντής του «Μουσικού Εργαστηρίου Κρουστόφωνο» καθώς και της Μπάντας δρόμου του Κρουστόφωνου.


3o Εργαστήριο - Σάββατο 16 και Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2016
Ανθή Θάνου & Αλέξανδρος Μακρής: «Παραμύθια στο… πεντάγραμμο - Όταν η μουσική συντροφεύει τα παραμύθια».
Ο ρυθμός του αφηγητή/της αφηγήτριας είναι η καρδιά του παραμυθιού. Ο λόγος του ακολουθεί τους ήρωες στα δύσκολα μονοπάτια τους. Η φωνή, βασικό εργαλείο του παραμυθά/της παραμυθούς, μετατρέπεται σε μουσικό όργανο συνθέτοντας στον λόγο τον ρυθμό, την τονικότητα της φωνής, την ένταση και τη χροιά, για να αποδώσει ζωντανά το παραμύθι. Η μουσική, με τα ίδια ακριβώς εργαλεία, κυλάει παράλληλα με τον λόγο, υπογραμμίζοντας τη δράση, σχηματίζοντας γέφυρες ανάμεσα στις εικόνες του παραμυθιού, προετοιμάζοντας τον ακροατή για την επόμενη σκηνή δράσης. Το τραγούδι αφηγείται κι αυτό κομμάτια του παραμυθιού και γίνεται συνδετικός κρίκος συμπληρώνοντας μελωδικά τη ροή του λόγου.
Πιο συγκεκριμένα θα προσεγγίσουμε, αφηγηματικά και μουσικά, τρία λαϊκά παραμύθια:
«Ο ποντικός κι η θυγατέρα του», «Το κουδουνάκι», και «Η κόρη της θάλασσας».
Με υλικά τα κείμενα των παραμυθιών και τις παρτιτούρες των τραγουδιών, θα παρουσιάσουμε τρία παραδείγματα σύνθεσης λόγου και μουσικής, δείχνοντας απλούς δρόμους και τεχνικές για την πραγματοποίηση παράστασης με κοινό τα παιδιά. Στο τέλος, οι συμμετέχοντες, μέσα από τη συλλογική τους δουλειά, θα κληθούν να παρουσιάσουν τα τρία αυτά παραμύθια.
Μια παραμυθού και ένας μουσικός σάς προσκαλούν σε ένα ταξίδι στον κόσμο των παραμυθιών και της μουσικής.

Η Ανθή Θάνου είναι αφηγήτρια παραμυθιών, πτυχιούχος Νηπιαγωγός και είναι μέλος του Κέντρου Μελέτης και διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών και του ΠΟΦΑ.
Ο Αλέξανδρος Μακρής είναι διπλωματούχος κλασικής κιθάρας. Εργάζεται ως δάσκαλος κιθάρας σε ωδεία και μουσικές σχολές, συμμετέχει σε μουσικά σχήματα της Θεσσαλονίκης δίνοντας συναυλίες, ενώ παράλληλα ασκεί την τέχνη της ηχοληψίας.


4o Εργαστήριο – Σάββατο 13 και Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2016
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Εργαστήρι αναπτυξιακής και παιδαγωγικής μουσικοθεραπείας».
Το εργαστηριακό μέρος του σεμιναρίου κινείται περιλαμβάνει:
Μεθοδολογία, μέσα και τεχνικές: Αναπτυξιακό, Παιδαγωγικό και Ψυχοδυναμικό Μοντέλο. Μέσα ενεργητικής ακρόασης και άμεσης συμμετοχής. Ο κλινικός μουσικός αυτοσχεδιασμός και η δυναμική της ομάδας. Δομημένες, ελεύθερες και καθοδηγούμενες τεχνικές.
Τεχνικές μουσικού αυτοσχεδιασμού. Σύνθεση μουσικοθεραπευτικών τραγουδιών. Μουσικοθεραπευτικές δραστηριότητες ακουστικής εξερεύνησης, μίμησης, ανάπτυξης και μάθησης. Εφαρμογές αναπτυξιακής μουσικοθεραπείας με παιδιά σε τμήματα ένταξης του δημοτικού σχολείου. Εφαρμογές παιδαγωγικής μουσικοθεραπείας με παιδιά σε σχολεία συνεκπαίδευσης. Κλινικές εφαρμογές της μουσικοθεραπείας σε παιδιά με ειδικές ανάγκες σε περιστατικά με: Μαθησιακές δυσκολίες - Σύνδρομο Down - Εγκεφαλική παράλυση - Κινητική δυσχέρεια - Τύφλωση - Κώφωση - Σύνδρομο Asperger - Αυτισμό -Μετατραυματικό στρες - Καρκίνο - Κακοποίηση - Διαταραχές λόγου και δυσλεξίας - Προβλήματα συμπεριφοράς - Ψυχοσυναισθηματικές διαταραχές.
Το θεωρητικό μέρος μας εισάγει σε θεματικές ενότητες, όπως:
Ιστορικά στοιχεία περί μουσικοθεραπείας. Περί μουσικής, εγκέφαλου, νου και νευροεπιστημών. Ορισμός της μουσικοθεραπείας, της αναπτυξιακής και παιδαγωγικής μουσικοθεραπείας. Μουσικοθεραπεία και διαφορική διάγνωση. Μουσικοθεραπεία και πρώιμη παρέμβαση. Στόχοι της μουσικοθεραπείας. Αξιολόγηση και διάρκεια των αποτελεσμάτων της μουσικοθεραπείας. Κλινικές περιπτώσεις - Παρουσίαση περιστατικών.

Σημείωση: Κάθε θεωρητική ενότητα ακολουθείται από τις αντίστοιχες εργαστηριακές δραστηριότητες. Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να φορούν ενδυμασία που να επιτρέπει ευκινησία και άνεση.

Ο Δημήτρης Αντωνακάκης (Ph.D.) είναι Μουσικοπαιδαγωγός - Μουσικοθεραπευτής - Ερευνητής, διδάσκων στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης.


5o Εργαστήριο - Σάββατο 19 και Κυριακή 20 Μαρτίου 2016
Νικόλας Τσαφταρίδης: «Αυτοσχέδιες Κατασκευές Μουσικών Οργάνων - Από την Πράξη στην Θεωρία».
Στην διάρκεια του σεμιναρίου θα κατασκευάσουμε μια σειρά από βασικά μικρά οργανάκια τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο σε παιδαγωγικές μουσικές κατασκευές και μαθήματα όσο και σε ερασιτεχνικές και επαγγελματικές μουσικές πράξεις. Η κατασκευές αυτές θα μας δώσουν την αφορμή να ερευνήσουμε την έννοια του μουσικού οργάνου σε εκπαιδευτικά και μουσικά περιβάλλοντα και τη θεωρία της κατασκευής μουσικών οργάνων. Επίσης θα διερευνήσουμε τη σχέση της άρρητης γνώσης (γνώση του πως) με την προτασιακή γνώση (γνώση του τι) οι οποίες αναπτύσσονται κατά την κατασκευή του μουσικού οργάνου και συνδιαλέγονται με την ενότητα «μουσικό όργανο – μουσική – μουσική αγωγή».

Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου θα κατασκευάσουμε: Νουνούρα (kazoo), Ξυλάκια (claves), Ξύστρα (scraper ή guiro), Shaker, Σωλήνες κουρδισμένους (percussive pipes), Τύμπανο.
Το σεμινάριο απευθύνεται σε όσους/όσες ενδιαφέρονται για εναλλακτικές προτάσεις διδασκαλίας της μουσικής ή ενεργητικής συμμετοχής σε ένα μουσικό δρώμενο χωρίς απαραίτητα να απαιτούνται ιδιαίτερες μουσικές γνώσεις. Απαιτείται όμως η χαρά στη δημιουργία και η απόλαυση της συμμετοχικής διαδικασίας.

Ο Νικόλας Τσαφταρίδης, MA, PhD, είναι Μουσικοπαιδαγωγός, μέλος ΕΕΠ Μουσικής Αγωγής, στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.


6ο Εργαστήριο -Σάββατο 23 και Κυριακή 24 Απριλίου 2016
Γιούλα Μιχαήλ «Φωνητικά παιχνίδια, από την ομιλία στο παιχνίδι».
Ένα σεμινάριο με αντικείμενο την ανάπτυξη της παιδικής φωνής μέσα από το παιχνίδι. Το σεμινάριο είναι βασισμένο στο ομότιτλο βιβλίο της Γιούλας Μιχαήλ που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διάπλαση. Περιλαμβάνει παιχνίδια μίμησης, αναγνώρισης, δημιουργίας και αυτοσχεδιασμού με στόχο την σωστή τεχνική της φώνησης και του τραγουδιού, την ανάπτυξη του "μουσικού αυτιού" και του ρυθμού. Αυτά συνδυάζονται με αποσπάσματα κομματιών κλασσικής μουσικής, από την εποχή μπαρόκ μέχρι τον 20ο αιώνα που έχουν στιχουργηθεί από την συγγραφέα και ως τραγούδια βοηθούν τα παιδιά σε μια πρώτη προσέγγιση της κλασσικής μουσικής.  

Η Γιούλα Μιχαήλ είναι μουσικός, μουσικοπαιδαγωγός και συγγραφέας. Έχει σπουδάσει μουσικοπαιδαγωγική στο Παρίσι εξερευνώντας τις μοντέρνες μεθόδους της εποχής (methode Martenot, approche electroacoustiqe κ.α.), όπου και εργάστηκε σε δημοτικά σχολεία και ωδεία της πόλης. Έχει γράψει τα μουσικοεκπαιδευτικά βιβλία "Πινακωτή πινακωτή και στα παιχνίδια μουσική" εκδόσεις Σπουδή και "Φωνητικά παιχνίδια, από την ομιλία στο τραγούδι" εκδόσεις Διάπλαση. Επίσης έχει γράψει τα μουσικά παραμύθια "Η μεγάλη βόλτα του κύριου Πετράν" και "Τιριμπιμπίμ, ο ιπποτης των χρωμάτων" που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Διάπλαση. Επίσης έχει σπουδάσει τζαζ και κλασσικό τραγούδι (δίπλωμα) και έχει ειδικευθεί στον φωνητικό αυτοσχεδιασμό. Έχει συμμετάσχει σε πολλές συναυλίες και έχει συνεργαστεί με πολλούς επιφανείς μουσικούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει ηχογραφήσει το cd Synomilia για φωνή, τρομπέτα και ηλεκτρονικά που κυκλοφορεί από την εταιρεία Defkaz και το CD "Έργα Ελλήνων Συνθετών" της Ορχήστρας Νυκτών Οργάνων Δήμου Πάτρας". Έχει συμμετάσχει σε θεατρικές παραστάσεις στην Επίδαυρο κ.α. (μουσική διδασκαλία, μουσικός).

7ο Εργαστήριο - Σάββατο 14 και Κυριακή 15 Μαΐου 2016
Παναγιώτης Κανελλόπουλος: «Σύγχρονη μουσική, αυτοσχεδιασμός και σύνθεση στη μουσική εκπαίδευση - ιδέες για την πράξη/πράξεις για ιδέες».
Σε συνέχεια παλαιότερων συναντήσεων στα πλαίσια του Κρουστόφωνου, στο εργαστήριο αυτό θα συζητήσουμε τη σχέση της σύγχρονης μουσικής με το κίνημα της δημιουργικής μουσικής στην εκπαίδευση και θα δουλέψουμε πάνω σε ιδέες και τεχνικές αυτοσχεδιασμού παρμένες από τρόπους οργάνωσης του υλικού που απαντούν στη σύγχρονη μουσική, στη βάση της πεποίθησης ότι ο αυτοσχεδιασμός και η σύνθεση ως διαδικασίες νοηματοδότησης της μουσικής μπορούν να αποτελέσουν συστατικό κομμάτι τόσο της σχολικής μουσικής εκπαίδευσης όσο και της διδασκαλίας των οργάνων.
Το εργαστήριο συνδυάζει την πρακτική και τη θεωρητική αναζήτηση και απευθύνεται σε μουσικούς που αισθάνονται και λειτουργούν ως παιδαγωγοί και σε παιδαγωγούς που αισθάνονται και λειτουργούν ως μουσικοί. Είναι σημαντικό να φέρετε τα όργανα που παίζετε. Και να μην φοβηθείτε απολύτως τίποτε, σε πείσμα των καιρών, αλλά και της ελιτίστικης ακαδημαϊκής προσέγγισης στις μουσικές σπουδές.

O Παναγιώτης Κανελλόπουλος σπούδασε Μουσική Παιδαγωγική στο Πανεπιστήμιο του Reading (UK) (MA, 1994 – Ph.D, 2000). Εργάζεται ως Αναπληρωτής Καθηγητής στο Π.Τ.Π.Ε. του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Κλείσιμο Εργαστηρίων ετήσιου ΜΠ Κύκλου, Κυριακή 15/5/2016 (2.00-3.30μμ)
Συνάντηση Ανατροφοδότησης, Επικοινωνίας και Ανταλλαγής εντυπώσεων και Υλικού. Συντονιστής , ο επιστημονικά υπεύθυνος του κύκλου Νίκος Θεοδωρίδης.