Ετήσιος Κύκλος Σεμιναρίων Μουσικοπαιδαγωγικής Επιμόρφωσης 2016-17

Την Κυριακή 9 Οκτωβρίου ξεκινάει ο ετήσιος κύκλος μουσικοπαιδαγωγικής επιμόρφωσης για νηπιαγωγούς, δάσκαλους, μουσικούς, γυμναστές, καλλιτέχνες, εμψυχωτές κ.α. με ένα δωρεάν εισαγωγικό σεμινάριο για κάθε ενδιαφερόμενο. Η γενική θεματολογία των σεμιναρίων είναι: Η οργάνωση ετήσιου προγράμματος μουσικής αγωγής για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας, η γνωριμία με μουσικοπαιδαγωγικό υλικό-πακέτο και η ευρύτερη εκπαίδευση και επιμόρφωση παιδαγωγών, καλλιτεχνών και εμψυχωτών. Αποτελείται από ένα τρίωρο εισαγωγικό και 7 δεκάωρα εργαστήρια ανεξάρτητης αλλά συναφούς θεματολογίας, περίπου ένα Σαββατοκύριακο ανά μήνα. Σύνολο διδακτικών ωρών ετησίως: 70 βασικές και αρκετές συμπληρωματικές ανάλογα με τη συμμετοχή σε εξτρά μαθήματα.

Τα εργαστήρια γίνονται Σάββατο 16.00-20.00 και Κυριακή 10.00-14.00. Απαιτούνται κάλτσες και άνετα ρούχα.

Παρέχονται: Εκπαιδευτικό υλικό και σημειώσεις από όλους τους εισηγητές, δυνατότητα πρακτικής εφαργμογής στα παιδικά τμήματα του Κρουστόφωνου και βεβαίωση παρακολούθησης είτε μεμονωμένων σεμιναρίων, είτε βασικού ετήσιου κύκλου, είτε εμπλουτισμένου με club ετήσιου κύκλου, καθώς επίσης και πρόσθετη βεβαίωση για το εργαστήρι εξειδίκευσης στο πρόγραμμα ΦΜ.

Κόστος ανα μεμονωμένο δεκάωρο εργαστήριο: 55€ + ΦΠΑ. Προσφορά 45€ + ΦΠΑ για μέλη της Ε.Ε.Μ.Ε., φοιτητές ή άνεργους. Οι τιμές ισχύουν για εγγραφή έως 10 μέρες πριν από κάθε σεμινάριο. Το δεκαήμερο πριν την έναρξη του σεμιναρίου οι τιμές διαμορφώνονται σε 60 και 50 ευρώ αντίστοιχα. 
Ετήσια δίδακτρα για όσους εγγραφούν για όλον τον βασικό ετήσιο κύκλο (70 διδακτικές ώρες): 315€ + ΦΠΑ ή 270€ + ΦΠΑ για φοιτητές, άνεργους και μέλη της Ε.Ε.Μ.Ε.
Επιπλέον παροχές για όσους εγγραφούν στον ετήσιο κύκλο:
1. Σαββατιάτικο δίωρο drum circle (Δωρεάν έως τα Χριστούγεννα) 
2. Σαββατιάτικο δίωρο drum circle για όσους επιθυμούν να συνεχίσουν μετά τα Χριστούγεννα αλλά και να λάβουν αντίστοιχη βεβαίωση, με ένα συμβολικό ποσό 25€. 
3. Έκπτωση 12% για όσους παρακολουθούν και άλλο ετήσιο εργαστήριο του Κρουστόφωνου.
4. Extra εργαστήρι εξειδίκευσης: Για πρώτη φορά φέτος θα προστεθεί ένα ξεχωριστό σεμινάριο, μετά το κλείσιμο του βασικού κύκλου για όσες/ους παρακολουθήσουν τον ετήσιο κύκλο και επιθυμούν να έχουν μια μεγαλύτερη εξειδίκευση και σημειώσεις 20 περίπου σελίδων πάνω στο πρόγραμμα–πακέτο «Φίλοι – Μουσικόφιλοι» του Ν. Θεοδωρίδη που εφαρμόζεται στο Κρουστόφωνο. Το εργαστήρι έχει δύο διαβαθμίσεις: α) Παρακολούθηση 10ωρου εργαστηρίου και παρακολούθησης 5ωρης, τουλάχιστον, πρακτικής άσκησης με κόστος 65 ευρώ (50 ευρώ για φοιτητές και ανέργους). Παρέχεται επιπλέον βεβαίωση 15ωρης εξειδίκευσης. β) Περιλαμβάνει όλα τα παραπάνω και επιπλέον το βιβλίο του δασκάλου και του μαθητή του προγράμματος υπό προϋποθέσεις που θα συζητηθούν και συμφωνηθούν. 

Γενική διεύθυνση: Χρ. Ερκέκογλου 6944503542
Επιστημονικά υπεύθυνος-ΜΠ διεύθυνση: Ν. Θεοδωρίδης 6944134525

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΠ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ 2016-17 ΣΕ ΤΙΤΛΟΥΣ

Κυριακή 9 Οκτωβρίου 2016, 11.00-14.00
Δωρεάν εισαγωγικό σεμινάριο γνωριμίας και διάλεξη
(Θα δοθεί βεβαίωση σε όσους εγγραφούν έστω και σε ένα από τα επόμενα σεμινάρια του ετήσιου κύκλου)

Α’ μέρος, Διάλεξη- συζήτηση:
«Μουσική εκπαίδευση και εγκέφαλος: Οι νευροβιολογικές βάσεις της μουσικής λειτουργίας υπό το πρίσμα της μουσικής εκπαίδευσης».
Εισηγήτρια: Δήμητρα Κόνιαρη (PhD), καθηγήτρια μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Β΄ μέρος, εργαστήρι:
«Μουσικά παιχνίδια με σώμα, φωνή και κρουστά»
Εισηγούνται μέλη και συνεργάτες του Κρουστόφωνου: Χρ. Ερκέκογλου, Ν. Θεοδωρίδης, Β. Χουζούρη, Μ. Ερκέκογλου, Ν. Μουχτάρογλου...

1ο Εργαστήριο - Σάββατο 22 και Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016
Ολυμπία Αγαλιανού: Ταξίδι στον κόσμο του ρυθμού.
Ο ρυθμός ενυπάρχει σε κάθε άνθρωπο. Οι αρχαίοι έλληνες υποστήριζαν ότι ο ρυθμός είναι η διευθύνουσα αρχή του σύμπαντος. Ο Αριστόξενος, από μουσικολογικής άποψης, ορίζει το ρυθμό ως την αφηρημένη αρχή η οποία ρυθμίζει τα ρυθμιζόμενα: κίνηση, λόγο και μουσική. Στόχος του σεμιναρίου είναι η εξερεύνηση του φαινομένου του ρυθμού και τρόπων ανάπτυξης της ρυθμικής ικανότητας. Για την επίτευξη του στόχου θα χρησιμοποιηθούν, κυρίως, δραστηριότητες βασισμένες τη μουσικoκινητική θεώρηση του Carl Orff οι οποίες συνδυάζουν την κίνηση, το λόγο και τη μουσική. Ιδιαίτερη σημασία θα δοθεί στην αξιοποίηση του σώματος ως μουσικό όργανο και στη χρήση ηχηρών αντικειμένων και μικρών κρουστών οργάνων. Η δημιουργία ατομικών και ομαδικών ρυθμικών συνθέσεων θα αποτελέσει σημαντικό μέρος της όλης της διεργασίας.

Η Ολυμπία Αγαλιανού (Ph.D.) είναι καθηγήτρια φυσικής αγωγής και χορού - Μουσικοπαιδαγωγός.

2ο Εργαστήριο - Σάββατο 12 και Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2016 
Νίκος Θεοδωρίδης και Μαίη Κοκκίδου: «Προτάσεις για τις μεθόδους και το περιεχόμενο διδασκαλίας της μουσικής».
α) Νίκος Θεοδωρίδης, Μαίη Κοκκίδου: Βασικές εισαγωγικές δραστηριότητες και νέες προτάσεις για ένα ετήσιο πρόγραμμα Μουσικής Αγωγής σε σχολεία, νηπιαγωγεία ή εργαστήρια.
Προτάσεις για εισαγωγικά μουσικά παιχνίδια-δραστηριότητες και τραγουδοπαιχνίδια στο πλαίσιο ενός ετήσιου προγράμματος μουσικής αγωγής για την προσχολική και πρωτοσχολική εκπαίδευση. Ενδεικτικά παραδείγματα για την ομάδα και την εξοικείωση με βασικές μουσικές έννοιες, τεχνικές διδασκαλίας, χρήσιμο υλικό και πηγές για την οργάνωση ενός προσωπικού προγράμματος Μουσικής Αγωγής. Επίσης, εισαγωγή σε ένα ενδεικτικό ρεπερτόριο τραγουδιών για τη δημιουργία παιδικής ορχήστρας και χορωδίας. Διερεύνηση των ακολουθούμενων μεθόδων.
β) Μαίη Κοκκίδου, Νίκος Θεοδωρίδης: Νέα μεθοδολογικά εργαλεία για το μάθημα της μουσικής.
Οι διδακτικές μέθοδοι αφορούν στο «πώς» της διδακτικής πράξης και διαπραγματεύονται την οργάνωση και άρθρωση της διδασκαλίας-μάθησης, τις μορφές αλληλεπίδρασης, τα μέσα διδασκαλίας και το στιλ διδασκαλίας, δηλαδή τη συμπεριφορά και τη στάση που υιοθετούν οι διδάσκοντες απέναντι στους μαθητές. Οι μέθοδοι επηρεάζουν καθοριστικά τη φύση και την ποιότητα των μουσικών εμπειριών των μαθητών. Στο σεμινάριο, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν μία σειρά μεθοδολογικών εργαλείων για το μάθημα της μουσικής, για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, μέσα από παραδείγματα και βιωματικές-εμπειρικές δράσεις. Κάθε παράδειγμα θα πλαισιώνεται από το θεωρητικό του υπόβαθρο και από προτάσεις για παιδαγωγικές πρακτικές.  

Η Μαίη Κοκκίδου (ΜEd, PhD) είναι μουσικοπαιδαγωγός-ερευνήτρια, εντεταλμένη Λέκτορας στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και διδάσκουσα στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.
Ο Νίκος Θεοδωρίδης (Ph.D.) είναι μουσικοπαιδαγωγός, δημιουργός μουσικοπαιδαγωγικού υλικού, μέλος Ε.Ε.Π. στο ΤΕΠΑΕ του Α.Π.Θ. και επιστημονικά υπεύθυνος ΜΠ δράσεων του Κρουστόφωνου.

3ο Εργαστήιο - Σάββατο 10 και Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2016
Έλσα Μουρατίδου και Κατερίνα Μαυροφρύδου: Η φωνή και η επανασύνδεσή της με το σώμα.
Η πρώτη μέρα του σεμιναρίου, με εισηγήτρια την Έλσα Μουρατίδου, απευθύνεται σε ανθρώπους που θέλουν να έρθουν σε επαφή με τη φωνή τους και να επαναφέρουν τη σύνδεση της φωνής με ολόκληρο το ανθρώπινο σώμα. Φωνητικές ασκήσεις που βοηθούν την εξερεύνηση των ηχείων του σώματος με στόχο έναν ξεκούραστο ήχο αλλά και την αναζήτηση όλων των διαφορετικών ηχοχρωμάτων που μπορεί να παράξει η ανθρώπινη φωνή.
Η δεύτερη μέρα του σεμιναρίου, με εισηγήτρια την Κατερίνα Μαυροφρύδου, έχει ως στόχο να δείξει τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να μεταδώσουμε στα παιδιά τη διερεύνηση της πρώτης μέρας μέσω εξειδικευμένων θεατρικών και μουσικών παιχνιδιών, έτσι ώστε να κατανοήσουν τις διαφορετικές ποιότητες του ήχου στο χώρο που τους περιβάλλει μέσω της μίμησης. Η ενδυνάμωση της φωνής και η εξωτερίκευσή της επιτυγχάνεται πιο εύκολα μέσω του θεάτρου, καθώς αυτό εστιάζει ιδιαίτερα στο πώς να επικοινωνήσουμε με πολύ κόσμο ταυτόχρονα με όχημα το σώμα.

Η Έλσα Μουρατίδου είναι τραγουδίστρια, καθηγήτρια φωνητικής με ειδίκευση στο θεατρικό τραγούδι.
Η Κατερίνα Μαυροφρύδου είναι θεατροπαιδαγωγός, ηθοποιός και μέλος του φωνητικού σχήματος Stringless.

4ο Εργαστήριο - Σάββατο 14 και Κυριακή 15 Ιανουαρίου 2017
Ζωή Διονυσίου: Επικοινωνιακή μουσικότητα στη βρεφική και νηπιακή ηλικία: ιδέες για γονείς και εκπαιδευτικούς.
Η έννοια της επικοινωνιακής μουσικότητας ή της μουσικής επικοινωνίας που αναπτύσσεται ανάμεσα στο παιδί και τους γονείς του κατά τη βρεφική ηλικία αποτελεί βασικό στοιχείο για τη συναισθηματική, γλωσσική, κινητική και μουσική ανάπτυξη του παιδιού σε όλη τη μετέπειτα ζωή του. Στο σεμινάριο παρουσιάζονται σύγχρονα ερευνητικά ευρήματα που αφορούν την επικοινωνιακή μουσικότητα κατά τη βρεφική και νηπιακή ηλικία, ενώ επιχειρούμε να αναπλαισιώσουμε κάποιες από αυτές τις μουσικές εμπειρίες σε ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες το σεμινάριο επιδιώκει να δημιουργήσει κάποιες εμπειρίες επικοινωνιακής μουσικότητας στους συμμετέχοντες και να δουλέψει σε τρόπους ενδυνάμωσής τους. Παρουσιάζονται ενδεικτικά παραδείγματα και προτάσεις για ένα πρόγραμμα μουσικής αγωγής για βρέφη και νήπια που καλλιεργεί τη μουσική επικοινωνία. Θα συζητηθούν θέματα που σχετίζονται με ρεπερτόριο, διδακτική μεθοδολογία, χρήση του χώρου και των υλικών, τρόπους ενδυνάμωσης της μουσικής δημιουργίας μέσω του παιχνιδιού, ιδέες για μουσικές δραστηριότητες στο σπίτι και στο σχολείο, ιδέες για καλύτερη σύνδεση σχολείου και οικογένειας, κλπ. Το σεμινάριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς μουσικής προσχολικής ηλικίας, καθώς και γονείς χωρίς απαραίτητα ιδιαίτερες γνώσεις μουσικής, με μόνο εφόδιο τη διάθεση έκθεσής τους στη μουσική επικοινωνία.

Η Ζωή Διονυσίου (Ph.D.) είναι επίκουρος καθηγήτρια Μουσικής Παιδαγωγικής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου. 


5ο Εργαστήριο - Σάββατο 11 και Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2017
Γεωργία Γκανά: Με τα παιδιά στη σκηνή: Παραστάσεις με τη σύζευξη θεάτρου, μουσικής, τραγουδιού, μουσικοκινητικής και θεατρικού παιχνιδιού.
Το εργαστήρι απαντά με βιωματικό τρόπο στα ερωτήματα: Αρκεί μόνο η συμμετοχή των παιδιών ή θέτουμε σαν στόχο και το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα κατά την οργάνωση μιας παράστασης; Δίνεται έμφαση τόσο στο στόχο που είναι η παράσταση αλλά και στην  πορεία και στην εκπαιδευτική διαδικασία προς αυτήν. Περιλαμβάνει προτάσεις, τεχνικές, παραδείγματα παραστάσεων με παιδιά ηλικίας 4 -16 ετών, μέσα από την πολυετή εμπειρία και τις δημιουργικές εφαρμογές της εισηγήτριας.

Η Γεωργία Γκανά είναι μουσικός, μουσικοπαιδαγωγός, εμψυχώτρια μέσω θεατρικού παιχνιδιού και σύζευξης τεχνών, μέλος της καλλιτεχνικής-παιδαγωγικής ομάδας Ελάτε να Παίξουμε  και της Μπάντας Δρόμου του Κρουστόφωνου καθώς και υπεύθυνη του Εργαστήριου Τέχνης και Δημιουργίας “Ανεμόσκαλα”.

6ο Εργαστήριο - Σάββατο 11 και Κυριακή 12 Μαρτίου 2017
Πολύβιος Ανδρούτσος και Μαρία Δημητρακοπούλου: Του κόσμου… τα τραγούδια: ένα ταξίδι στον κόσμο μέσα από τις μουσικές των διαφόρων λαών.
Βιώνοντας μουσικές και τραγούδια από διαφορετικούς λαούς του κόσμου μπορούμε να αντιληφθούμε ότι τα σύνορα ανάμεσα στα κράτη δεν αποτελούν εμπόδιο για τη μουσική επικοινωνία. Επιπλέον, συνειδητοποιούμε ότι είμαστε μέρος μιας παγκόσμιας κοινότητας, καλλιεργώντας το σεβασμό και την εκτίμηση απέναντι στην πολιτισμική ετερότητα του κάθε λαού. Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου, εφαρμόζοντας τις αρχές της διαπολιτισμικής μουσικής εκπαίδευσης και εξειδικεύοντας προτάσεις για διαφορετικές ηλικίες παιδιών, θα ταξιδέψουμε μέσα από ήχους και εικόνες και ταυτόχρονα θα πειραματιστούμε με τα υλικά της μουσικής χρησιμοποιώντας ήχους και ηχοχρώματα οικεία και μη, και θα απολαύσουμε μουσικές, τραγούδια και παιχνίδια από κάθε γωνιά του πλανήτη!

Η Μαρία Δημητρακοπούλου είναι καθηγήτρια μουσικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μέλος και πρώην πρόεδρος της Ε.Ε.Μ.Ε.
Ο Πολύβιος Ανδρούτσος (Ph.D.) είναι μουσικοπαιδαγωγός-ερευνητής, καθηγητής μουσικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, επιστημονικός συνεργάτης στο Τμήμα Προσχολικής Αγωγής του Α.Τ.Ε.Ι.Θ. καθώς και επίτιμος πρόεδρος της Ε.Ε.Μ.Ε.


7ο Εργαστήριο - Σάββατο 1 και Κυριακή 2 Απριλίου 2017 
Ιωάννα Ετμεκτσόγλου: Η ακουστική οικολογία στην εκπαίδευση ως πλαίσιο για περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και ακουστική-μουσική αγωγή.
Η ακουστική οικολογία εξετάζει τον ήχο ως μέσον επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης ανάμεσα σε έμβια όντα του ίδιου ή διαφορετικού είδους, αλλά και ως αισθητικό στοιχείο του ηχητικού περιβάλλοντος. Στο σεμινάριο θα παρουσιασθούν βασικές αρχές, ορολογία και τεχνικές που συνδέονται με την ακουστική οικολογία όπως ο ηχητικός περίπατος και οι συνθέσεις ηχοτοπίου. Εξερευνώντας τα παραπάνω σε θεωρητικό και βιωματικό επίπεδο, οι συμμετέχοντες θα αναπτύξουν δεξιότητες στο να αναλύουν και να αξιολογούν τα ηχοτοπία στα οποία βρίσκονται αλλά και στο να συνθέτουν νέα. Η προσέγγιση των ήχων θα εστιάζει στις σημασίες των ήχων αλλά και στα αισθητικά τους χαρακτηριστικά μέσα από παιχνίδια και δραστηριότητες για διάφορες ηλικίες. Θα παρουσιασθεί επίσης ένα μοντέλο διαχρονικής προσέγγισης συγκεκριμένων οικοσυστημάτων όπως π.χ. ενός δάσους ή μιας λίμνης από τη σκοπιά της ακουστικής οικολογίας κατά τη διάρκεια της σχολικής ζωής των παιδιών και εφήβων με στόχο τη συστηματική τους ευαισθητοποίηση σε περιβαλλοντικά ζητήματα και την ακουστική-μουσική τους ανάπτυξη.

Η Ιωάννα Ετμεκτσόγλου (Ph.D.) είναι επίκουρος καθηγήτρια Μουσικής Ψυχολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου και Μουσικοθεραπεύτρια (M.S).

Σάββατο 6 και Κυριακή 7 Μαΐου 2017: Έξτρα Εργαστήριο Εξειδίκευσης & Συνάντηση Ανατροφοδότησης
Νίκος Θεοδωρίδης σε συνεργασία με τον Χρήστο Ερκέκογλου και δασκάλους του προγράμματος: Εργαστήριο Μουσικοπαιδαγωγικής Εξειδίκευσης στο Πρόγραμμα-Πακέτο «Φίλοι, Μουσικόφιλοι» (Για περισσότερα βλ. στις γενικές πληροφορίες στην αρχή). Επίσης, θα συνδυαστεί με δίωρη συνάντηση ανατροφοδότησης, επικοινωνίας και ανταλλαγής εντυπώσεων και υλικού για όλο τον ετήσιο κύκλο.
Συντονιστής, ο επιστημονικά υπεύθυνος του κύκλου: Νίκος Θεοδωρίδης.