Ετήσιος Κύκλος Σεμιναρίων Μουσικοπαιδαγωγικής Επιμόρφωσης 2017-18

Την Κυριακή 8 Οκτωβρίου 2017 ξεκινάει ο ετήσιος κύκλος μουσικοπαιδαγωγικής επιμόρφωσης για νηπιαγωγούς, δάσκαλους, μουσικούς, γυμναστές, καλλιτέχνες, εμψυχωτές κ.α. με ένα δωρεάν εισαγωγικό σεμινάριο για κάθε ενδιαφερόμενο. Η γενική θεματολογία των σεμιναρίων είναι: Η οργάνωση ετήσιου προγράμματος μουσικοκινητικής αγωγής για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας, η γνωριμία με μουσικοπαιδαγωγικό υλικό-πακέτο και η ευρύτερη εκπαίδευση και επιμόρφωση παιδαγωγών, καλλιτεχνών και εμψυχωτών. Αποτελείται από ένα τρίωρο εισαγωγικό και 7 δεκάωρα εργαστήρια ανεξάρτητης αλλά συναφούς θεματολογίας, περίπου ένα Σαββατοκύριακο ανά μήνα. Σύνολο διδακτικών ωρών ετησίως: 70 βασικές και αρκετές συμπληρωματικές ανάλογα με τη συμμετοχή σε εξτρά μαθήματα.

Τα εργαστήρια γίνονται Σάββατο 16:00-20:00 & Κυριακή 10:00-14:00

Απαιτούνται κάλτσες και άνετα ρούχα

Παρέχονται:
- Εκπαιδευτικό υλικό και σημειώσεις από όλους τους εισηγητές
- Δυνατότητα πρακτικής εφαρμογής στα παιδικά τμήματα του Κρουστόφωνου
- Βεβαίωση παρακολούθησης είτε μεμονωμένων σεμιναρίων, είτε βασικού ετήσιου κύκλου, είτε εμπλουτισμένου με club κρουστών (Επίσης, πρόσθετη βεβαίωση για το επιπλέον εργαστήρι εξειδίκευσης στο πρόγραμμα ΦΜ).

Κόστος ανά μεμονωμένο δεκάωρο εργαστήριο:
- 55€ + ΦΠΑ (με εγγραφή έως 10 μέρες πριν από κάθε σεμινάριο*)
- Προσφορά 45€ + ΦΠΑ για μέλη της Ε.Ε.Μ.Ε., φοιτητές ή άνεργους.
* Το δεκαήμερο πριν την έναρξη του σεμιναρίου οι τιμές διαμορφώνονται σε 60 και 50 ευρώ αντίστοιχα.
Ετήσια δίδακτρα, για όσους εγγραφούν για όλο τον βασικό ετήσιο κύκλο (70 διδακτικές ώρες):
- 335 + ΦΠΑ, και 290€ + ΦΠΑ για φοιτητές, άνεργους και μέλη της Ε.Ε.Μ.Ε.

- Επιπλέον παροχές για όσους εγγραφούν στον ετήσιο κύκλο:
1. Σαββατιάτικο δίωρο drum circle (δωρεάν έως τα Χριστούγεννα)
2. Σαββατιάτικο δίωρο drum circle για όσους επιθυμούν να συνεχίσουν μετά τα Χριστούγεννα αλλά και να λάβουν αντίστοιχη βεβαίωση, με ένα συμβολικό ποσό 25€.
3. Έκπτωση 12% για όσους παρακολουθούν και άλλο ετήσιο εργαστήριο του Κρουστόφωνου.
4. Επιπλέον εργαστήρι εξειδίκευσης: Παρέχεται η δυνατότητα παρακολούθησης ενός ξεχωριστού σεμιναρίου, μετά το κλείσιμο του βασικού κύκλου. Αφορά όσες/ους έχουν παρακολουθήσει τον τρέχοντα ή παλιότερο ετήσιο κύκλο και επιθυμούν να έχουν μια μεγαλύτερη εξειδίκευση πάνω στο πρόγραμμα–πακέτο «Φίλοι Μουσικόφιλοι: Μουσικό εργαστήρι για παιδιά» του Ν. Θεοδωρίδη που εφαρμόζεται στο Κρουστόφωνο. Το σεμινάριο έχει δύο διαβαθμίσεις:
α) Παρακολούθηση 10ωρου εργαστηρίου και 5ωρης, τουλάχιστον, πρακτικής άσκησης με κόστος 65 ευρώ (50 ευρώ για φοιτητές και ανέργους). Παρέχεται υλικό σημειώσεων 20 περίπου σελίδων και επιπλέον βεβαίωση 15ωρης εξειδίκευσης.
β) Περιλαμβάνει όλα τα παραπάνω και επιπλέον την απόκτηση του βιβλίο του δασκάλου και του μαθητή του προγράμματος, εάν πρόκειται να εφαρμοστεί προσεχώς, υπό προϋποθέσεις που θα συζητηθούν και θα συμφωνηθούν.

Πληροφορίες- Γραμματεία: 2310861874 (5-9μμ, Βίκυ Χουζούρη/ Ακριβή Ερκέκογλου)
Γενική διεύθυνση: Χρήστος Ερκέκογλου 6944503542
Επιστημονικά υπεύθυνος-ΜΠ διεύθυνση: Νίκος Θεοδωρίδης 6944134525

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΠ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ 2017-18

Κυριακή 8 Οκτωβρίου 2017, 11.00-14.00: Δωρεάν εισαγωγικό σεμινάριο γνωριμίας και διάλεξη
Α’ μέρος, Διάλεξη- συζήτηση: «Το δημιουργικό κινητικό παιχνίδι μέσα από την παράδοση».
Εισηγήτρια: Αγγελική Τσαπακίδου, (Ph.D.) καθηγήτρια Κινητικής-Ρυθμικής Αγωγής
Β΄ μέρος, εργαστήρι: «Μουσικά παιχνίδια με σώμα, φωνή και κρουστά»
Εισηγούνται μέλη και συνεργάτες του Κρουστόφωνου: Χρ. Ερκέκογλου, Ν. Θεοδωρίδης,
Μ. Ερκέκογλου, Δ. Καλανταρίδου.
(Θα δοθεί βεβαίωση σε όσους εγγραφούν έστω και σε ένα από τα επόμενα σεμινάρια του ετήσιου κύκλου).

Σάββατο 14 και Κυριακή 15 Οκτωβρίου 2017: 1ο Εργαστήριο
Ολυμπία Αγαλιανού: «Γραφική παρτιτούρα: μια γέφυρα ανάμεσα στη μουσική, την κίνηση, τον λόγο και τις εικαστικές τέχνες».
Το σεμινάριο αφορά τη γραφική παρτιτούρα ως μέσο διδασκαλίας στη μουσικοκινητική αγωγή, συνδέοντας την εικαστική δημιουργία με τη μουσική και την κίνηση.
Η έννοια της γραφικής παρτιτούρας περιγράφει κάθε μορφή απεικόνισης του ήχου και της κίνησης. Τη συναντάμε συχνά σε καλλιτεχνικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις του 20ού αιώνα, αλλά και σε παραδοσιακούς πολιτισμούς. Στη Μουσικοκινητική Αγωγή Orff αξιοποιείται στη διδασκαλία των φυσικών ιδιοτήτων του ήχου και της μουσικής μορφολογίας, ως μέσο μουσικού και κινητικού αυτοσχεδιασμού, σύνθεσης και χορογραφίας, ως προγραφικό στάδιο της μουσικής σημειογραφίας κτλ. Στο πρώτο μέρος του σεμιναρίου θα ασχοληθούμε με ποικίλες μορφές και διδακτικές εφαρμογές της γραφικής παρτιτούρας. Στο δεύτερο μέρος θα χρησιμοποιήσουμε έργα τέχνης γνωστών καλλιτεχνών ως γραφική παρτιτούρα και θα οδηγηθούμε σε μουσικέ συνθέσεις και χορογραφίες.

-Η Ολυμπία Αγαλιανού (Ph.D.) είναι καθηγήτρια φυσικής αγωγής και χορού - Μουσικοπαιδαγωγός.

Σάββατο 11 και Κυριακή 12 Νοεμβρίου 2017: 2ο Εργαστήριο.
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Αναπτυξιακές Ορίζουσες της Μουσικότητας από τη Βρεφική έως τη Νηπιακή Ηλικία».
Στο σεμινάριο αυτό μελετάμε την έννοια της μουσικότητας και τη ζωτική της συμβολή στην ανάπτυξη των εμβρύων και των βρεφών του ανθρώπου, καθώς και την πυρηνική της σημασία στην νηπιακή ηλικία των παιδιών. Ωστόσο, οι απαρχές της μουσικότητας βρίσκονται σε ορισμένα είδη πτηνών και θηλαστικών όπως αυτές περιγράφονται στην Θεωρία της Εξέλιξης του Δαρβίνου (Ch. Darwin). Στο ανθρώπινο είδος, η μουσικότητα εμφανίζεται ήδη από την εμβρυική περίοδο μέσω του ρυθμού, της μητρικής φωνής και της κίνησης. Τι ακούν άραγε τα ανθρώπινα έμβρυα στη μήτρα; (A. DeCasper). Πώς και γιατί επικοινωνούν τα βρέφη; Οι πρωτοσυνομιλίες, η διαισθητική μητρική ομιλία, τα ιδιοσυγκρασιακά παιχνιδοτράγουδα, τα αφηγηματικά παιχνίδια και τα βρεφικά τραγούδια αποτελούν μέρος της διυποκειμενικότητας (Trevarthen) και της επικοινωνιακής μουσικότητας (Trevarthen & Malloch). Ίσως τα παραπάνω είναι κατάλοιπα της «μουσικογλώσσας» του S. Brown. Κατά την αλληλεπίδραση των βρεφών με τις μητέρες τους ή σημαντικούς άλλους συμπαθούντες συντρόφους, αναδύονται τα συναισθήματα ζωτικότητας (Stern). Οι δυο σύντροφοι μοιράζονται προθέσεις και συγκινήσεις μέσα σ’ ένα κοινό αφηγηματικό πλαίσιο, με στόχο την πρώιμη μάθηση μέσω της επικοινωνίας και την πολιτισμική επίγνωση. Ο κυρίαρχος μηχανισμός αυτών των διαδικασιών είναι η μίμηση (Maratos-Meltzoff-Kugiumutzakis) η οποία δημιουργεί κίνητρα μάθησης και πυροδοτεί την ενσυναίσθηση με τους καθρεπτικούς νευρώνες του εγκεφάλου (Rizzolatti). Η γνωστική ανάπτυξη, σύμφωνα με τη θεωρία του Piaget, έχει μουσικά ανάλογα, ενώ η εμμονή των νηπίων στην επανάληψη συγκεκριμένων παραδοσιακών τραγουδιών ή νανουρισμάτων καταδεικνύει ότι αυτά λειτουργούν ως μεταβατικά αντικείμενα (Winnicott). Μήπως η κατανόηση της μουσικής σχετίζεται με τις τρεις φάσεις της σκέψης σύμφωνα με τη θεωρία επεξεργασίας των πληροφοριών του Bruner; Η θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης του Gardner βρίσκει εφαρμογή μέσα από αναπτυξιακά και πολιτισμικά κατάλληλα μουσικοπαιδαγωγικά παιχνίδια, και τα σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα της νευροεπιστήμης δείχνουν ότι το φαινόμενο της μουσικής στον άνθρωπο δεν είναι ένα εξελικτικό ατύχημα όπως υποστήριξε ο Pinker.
Η δομή του σεμιναρίου μοιράζεται ισότιμα μεταξύ θεωρίας και πρακτικών εφαρμογών. Κάθε θεωρητική ενότητα ακολουθείται από τις ανάλογες μουσικοπαιδαγωγικές εφαρμογές με ανάλυση των αναπτυξιακών και μαθησιακών στόχων. Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να φορούν ενδυμασία που να επιτρέπει ευκινησία και άνεση.

-Ο Δημήτρης Αντωνακάκης (M.A.-Ph.D.) είναι Μουσικοπαιδαγωγός– Μουσικοθεραπευτής (Anglia University Cambridge, U.K.), Διδάκτωρ Αναπτυξιακής Ψυχολογίας Παν/μίου Κρήτης και διδάσκων στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Παν/μίου Κρήτης.

Σάββατο 9 και Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2017: 3ο Εργαστήριο
α) Νίκος Θεοδωρίδης: «Βασικές εισαγωγικές δραστηριότητες και προτάσεις για ένα ετήσιο πρόγραμμα Μουσικής Αγωγής σε σχολεία, νηπιαγωγεία ή εργαστήρια».
Προτάσεις για εισαγωγικά μουσικά παιχνίδια-δραστηριότητες στο πλαίσιο ενός ετήσιου προγράμματος μουσικής αγωγής για την προσχολική και πρωτοσχολική εκπαίδευση. Ενδεικτικά παραδείγματα για την ομάδα και την εξοικείωση με βασικές μουσικές έννοιες, μεθόδους, τεχνικές διδασκαλίας, χρήσιμο υλικό και πηγές για την οργάνωση ενός προσωπικού προγράμματος Μουσικής Αγωγής. Επίσης, εισαγωγή σε ένα ενδεικτικό ρεπερτόριο τραγουδιών για τη δημιουργία παιδικής ορχήστρας και χορωδίας.
β) Νίκος Θεοδωρίδης & Χρήστος Ερκέκογλου: «Ταξίδι στις μουσικές του κόσμου».
Μια περιήγηση στην κόσμο μας με τραγούδια, παιχνίδια και χορούς του κόσμου. Απώτερος στόχος η διερεύνηση και ανάδειξη από τον εκπαιδευτικό εμψυχωτή των πολλαπλών ψυχοπαιδαγωγικών και καλλιτεχνικών δυνατοτήτων ενός πλούσιου διαπολιτισμικού υλικού. Δίνονται με βιωματικό τρόπο ενδεικτικές προτάσεις για την αξιοποίηση του υλικού, μεμονωμένα ή συνδεδεμένα, σε ποικίλες εκπαιδευτικές συνθήκες και περιστάσεις.

-Ο Νίκος Θεοδωρίδης (Ph.D.) είναι μουσικοπαιδαγωγός, δημιουργός μουσικοπαιδαγωγικού υλικού, μέλος Ε.Ε.Π. στο ΤΕΠΑΕ του Α.Π.Θ. και επιστημονικά υπεύθυνος ΜΠ δράσεων του Κρουστόφωνου.
-Ο Χρήστος Ερκέκογλου είναι μουσικοπαιδαγωγός, καθηγητής κρουστών, μαέστρος της Μπάντας δρόμου του Κρουστόφωνου, ιδρυτικό στέλεχος και διευθυντής του Μουσικού εργαστηρίου Κρουστόφωνο.

Σάββατο 13 και Κυριακή 14 Ιανουαρίου 2018: 4ο Εργαστήριο
Σοφία Γιολδάση: «Τραγουδάμε με το Σώμα μας για να Χορεύουμε με τη Φωνή μας! Η λειτουργικότητα της φωνής στην παιδαγωγική διαδικασία».
Η ανθρώπινη φωνή είναι το μοναδικό μουσικό όργανο που κουβαλάμε πάντα μαζί μας, όπου κι αν πάμε. Γι’ αυτό το λόγο, η φωνή αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία στη διδασκαλία της μουσικής, είτε πρόκειται για μία τάξη σχολείου, μία τάξη ωδείου ή μια οργανωμένη χορωδία. Στόχος του εργαστηρίου είναι να εξερευνήσουμε μαζί τους τρόπους με τους οποίους η κίνηση του σώματος μπορεί να λειτουργήσει ως μέσο εκμάθησης της φωνητικής τέχνης σε παιδιά και νέους. Δεν θα αρκεστούμε σε θεωρητικές προσεγγίσεις αλλά θα διευρύνουμε τις γνώσεις μας μέσα από βιωματικές διαδικασίες. Θα χρησιμοποιήσουμε ένα ευρύ φάσμα νοητικών ασκήσεων και σωματικών κινήσεων για να αναπτύξουμε πρώτα τις δικές μας δυνατότητες σαν εκπαιδευτικοί: να έρθουμε σε επαφή με τον εσωτερικό μας ρυθμό, να αναπνεύσουμε λειτουργικά, να τραγουδήσουμε ελεύθερα, να κουρδίσουμε σωστά, ώστε να μπορέσουμε να διδάξουμε στα παιδιά (μικρά και μεγάλα) με έμπνευση και αυτοπεποίθηση.
Το εργαστήρι απευθύνεται σε διευθυντές χορωδιών και φωνητικών συνόλων, σε δασκάλους όλων των βαθμίδων της δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης, σε μουσικοπαιδαγωγούς, σε τραγουδιστές, σε φοιτητές μουσικών σχολών και Πανεπιστημίων και σε όλους όσους ενδιαφέρονται να διευρύνουν τους ορίζοντέςτους για να βελτιώσουν τη φωνή και τη διδασκαλία τους.

-Η Σοφία Γιολδάση είναι απόφοιτος του Conservatorium van Amsterdam – Hogeschool voor de Kunsten με Bachelor & Master of Music στη Διεύθυνση Χορωδίας και μαέστρος του Γυναικείου Φωνητικού Συνόλου “Voci Contra Tempo” και της Παιδικής Χορωδίας της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής.

Σάββατο 3 και Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2018: 5ο Εργαστήριο
α) Γεωργία Γκανά: Μουσική επιμέλεια σε παραστάσεις με παιδιά (4-ωρο σεμινάριο)
Στο εργαστήριο αυτό θα απαντηθούν με βιωματικό τρόπο τα εξής ερωτήματα:
1.Με τι κριτήρια επιλέγονται τα κομμάτια που θα επενδύσουν μουσικά μια παράσταση με παιδιά;
2.Πότε και πώς η μουσική τονίζει την δράση, τους χαρακτήρες, τα συναισθήματα ή αποτελεί εργαλείο που υποστηρίζει την δομή της παράστασης;
3.Τα παιδιά μπορούν να συμμετέχουν στην διαδικασία της μουσικής επιμέλειας για την παράστασή τους;
Το εργαστήριο απευθύνεται σε μουσικούς, θεατροπαιδαγωγούς, δασκάλους, νηπιαγωγούς, καθηγητές και σε όσους ασχολούνται με το θέατρο στην εκπαίδευση.

- Η Γεωργία Γκανά είναι μουσικός, μουσικοπαιδαγωγός, εμψυχώτρια μέσω θεατρικού παιχνιδιού και σύζευξης τεχνών, μέλος της καλλιτεχνικής-παιδαγωγικής ομάδας Ελάτε να Παίξουμε  και της Μπάντας Δρόμου του Κρουστόφωνου καθώς και υπεύθυνη του Εργαστήριου Τέχνης και Δημιουργίας “Ανεμόσκαλα”.

β) Μέλπω Βασιλικού: «Χορογραφικές προτάσεις σε 4 απλά βήματα: Ο χορός ως εργαλείο στο σχολείο»
(4-ωρο σεμινάριο)
Τέσσερα βασικά στοιχεία-κλειδιά ξεκλειδώνουν τον κόσμο του χορού και με την βοήθειά τους μπορούμε να προτείνουμε μικρές κινησιολογικές-χορογραφικές δημιουργίες ώστε να επενδύσουμε τυχόν παραστάσεις, γιορτές, project στο σχολείο.
Αναλυτικότερα : ζέσταμα, γνωριμία με τα 4 βασικά στοιχεία του χορού (χώρος, χρόνος, δύναμη, φόρμα). Ασκήσεις. Χρήση των στοιχείων ανά δύο για τη δημιουργία απλών χορογραφιών με οδηγία. Ελεύθερη πρόταση-δημιουργία χορογραφίας.
Το σεμινάριο απευθύνεται σε νηπιαγωγούς, δασκάλους δημοτικού, γυμναστές, μουσικοπαιδαγωγούς, εμψυχωτές και γενικότερα όσους ασχολούνται με παιδιά με οποιονδήποτε καλλιτεχνικό τρόπο.

-H Μέλπω Βασιλικού είναι καθηγήτρια χορού και χορογράφος.

Σάββατο 3 και Κυριακή 4 Μαρτίου 2018: 6ο Εργαστήριο
«Ασκήσεις στον πειραματισμό - η σύγχρονη μουσική (μπορεί να) πάει σχολείο».
Στο πλαίσιο αυτού του εργαστηρίου επιχειρούμε να επεξεργαστούμε συνθετικές και αυτοσχεδιαστικές δραστηριότητες οι οποίες οδηγούν στην κατανόηση και την προσωπική νοηματοδότηση της μουσικής. Θα δουλέψουμε πάνω σε ιδέες και τεχνικές αυτοσχεδιασμού που απαντούν στη σύγχρονη μουσική. Ιδιαίτερο βάρος θα δοθεί στην ανάπτυξη ανοιχτών μορφών σημειογραφίας οι οποίες να επιτρέπουν τον δημιουργικό πειραματισμό. Το εργαστήριο απευθύνεται σε μουσικούς που αισθάνονται και λειτουργούν ως δάσκαλοι και σε δασκάλους που αισθάνονται και λειτουργούν ως μουσικοί.
- Ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος είναι απόφοιτος Μουσικής Παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο του Reading (UK) (MA, 1994 – Ph.D, 2000) , Αναπληρωτής Καθηγητής στο Π.Τ.Π.Ε. του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Σάββατο 14 και Κυριακή 15 Απριλίου 2018: 7ο Εργαστήριο
Δανάη Αποστολίδου-Γκανιέ: «Μύθοι και Τρόποι»
Οι αρχαιοελληνικοί μύθοι έχουν εμπνεύσει καλλιτέχνες, συγγραφείς, διανοουμένους και πολλούς άλλους στο χώρο της τέχνης ένα τον κόσμο.
Ο στόχος του σεμιναρίου αυτού είναι η εκμάθηση των μουσικών τρόπων (όπως διαμορφώθηκαν τον μεσαίωνα) μέσω των Ελληνικών μύθων.  Παράλληλα,  θα δουλέψουμε με τον λόγο χρησιμοποιώντας ελληνικές παροιμίες για καλλίτερη κατανόηση ρυθμών και μουσικών μέτρων. Για περεταίρω εμπέδωση αυτών θα συμπεριληφθούν μουσικοί κανόνες και κινητικές δραστηριότητες.

- Η Δανάη Γκανιέ- Αποστολίδου είναι μια από τις πρώτες απόφοιτες του Orff-Institut στο Salzburg, όπου σπούδασε με τον Carl Orff και την Gunild Keetman. Χορεύτρια, μουσικός και συνθέτρια, η Δανάη έχει διευθύνει εργαστήρια και σεμινάρια στις ΗΠΑ, Καναδά, Ευρώπη και Ασία, ενώ διετέλεσε επί χρόνια διευθύντρια του επαγγελματικού κύκλου Orff στο Trevor Day School της Νέας Υόρκης.

Σάββατο 5 και Κυριακή 6 Μαΐου 2018: Επιπλέον Εργαστήριο Εξειδίκευσης για το πρόγραμμα «ΦΜ» & Συνάντηση Ανατροφοδότησης
Νίκος Θεοδωρίδης σε συνεργασία με τον Χρήστο Ερκέκογλου και δασκάλους του προγράμματος: Εργαστήριο Μουσικοπαιδαγωγικής Εξειδίκευσης στο Πρόγραμμα-Πακέτο «Φίλοι Μουσικόφιλοι: Μουσικό εργαστήρι με παιδιά» (Για περισσότερα βλ. στις γενικές πληροφορίες της 1ης σελίδας).

Επίσης, θα ακολουθήσει δίωρη συνάντηση ανατροφοδότησης, επικοινωνίας και ανταλλαγής εντυπώσεων και υλικού από όλους τους συμμετέχοντες και για όλο τον ετήσιο κύκλο. Συντονιστής, ο επιστημονικά υπεύθυνος του κύκλου: Νίκος Θεοδωρίδης.