Σεμινάρια Μουσικοπαιδαγωγικής Επιμόρφωσης 2019-20

Ετήσιος κύκλος σεμιναρίων Μουσικοπαιδαγωγικής Επιμόρφωσης 2019-20 για νηπιαγωγούς, δασκάλους, μουσικούς, γυμναστές, καλλιτέχνες-εμψυχωτές κ.α.
Η θεματολογία των σεμιναρίων είναι γύρω από την οργάνωση ετήσιου προγράμματος μουσικοκινητικής αγωγής για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας και την ευρύτερη εκπαίδευση και επιμόρφωση παιδαγωγών, καλλιτεχνών, εμψυχωτών.
Αποτελείται από 7 δεκάωρα εργαστήρια ανεξάρτητης αλλά συναφούς θεματολογίας, περίπου ένα Σαββατοκύριακο ανά μήνα. Τα εργαστήρια μπορεί κανείς να τα παρακολουθήσει ακολουθώντας τον ετήσιο κύκλο ή και μεμονωμένα.
Σύνολο διδακτικών ωρών ετησίως: 70 βασικές ώρες και αρκετές συμπληρωματικές 
Τα εργαστήρια γίνονται Σάββατο 16:00-20:00 & Κυριακή 10:00-14:00.

 Παρέχονται:
- Εκπαιδευτικό υλικό και σημειώσεις από όλους τους εισηγητές
- Δυνατότητα πρακτικής εφαρμογής στα παιδικά τμήματα του Κρουστόφωνου
- Βεβαίωση παρακολούθησης .

Κόστος ανά μεμονωμένο δεκάωρο εργαστήριο:
- 50€ + ΦΠΑ (με εγγραφή έως 10 μέρες πριν από κάθε σεμινάριο*)
- Προσφορά 40€ + ΦΠΑ για μέλη της Ε.Ε.Μ.Ε., φοιτητές ή άνεργους.
* Το δεκαήμερο πριν την έναρξη του σεμιναρίου οι τιμές διαμορφώνονται σε 55 και 45 ευρώ αντίστοιχα.
Ετήσια δίδακτρα, για όσους εγγραφούν για όλο τον βασικό ετήσιο κύκλο (70 διδακτικές ώρες):
300€ + ΦΠΑ και 260€ + ΦΠΑ για φοιτητές, άνεργους και μέλη της Ε.Ε.Μ.Ε
Προσφορά για συμμετοχή συνολικά σε 3 σεμινάρια: 130€ + ΦΠΑ και 110€ + ΦΠΑ για φοιτητές, άνεργους και μέλη της Ε.Ε.Μ.Ε

Πληροφορίες- Γραμματεία: 2310861874 (5-9μμ) και Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Γενική διεύθυνση: Χρήστος Ερκέκογλου 6944503542
Επιστημονικά υπεύθυνος-Μουσικοπαιδαγωγική διεύθυνση: Νίκος Θεοδωρίδης 6944134525

1ο Εργαστήριο: Σάββατο 19 και Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2019
Ολυμπία Αγαλιανού: «Δες τη μουσική, άκου το χορό»

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η διερεύνηση και κατανόηση της σχέσης μουσικής και κίνησης/χορού. Στόχος του είναι η κατανόηση αυτή να οδηγήσει σε δημιουργία ατομικών και ομαδικών μουσικοκινητικών συνθέσεων. Το περιεχόμενο δομείται σε τρεις αλληλεπιδρούσες επιμέρους θεματικές. Η πρώτη αφορά τη σύνδεση των φυσικών ιδιοτήτων του ήχου με τις ποιότητες της κίνησης σύμφωνα με το Laban Movement Analysis. Η δεύτερη είναι η σύνδεση μουσικής και κίνησης μέσα από κοινά ρυθμικά φαινόμενα και η τρίτη είναι η σύνδεση μουσικών και κινητικών/χορευτικών δομών/μορφών. Το σεμινάριο έχει βιωματικό χαρακτήρα και υποστηρίζεται από θεωρητικό υλικό. Ως εισαγωγή στην προτεινόμενη διεργασία θα λειτουργήσουν δραστηριότητες οι οποίες έχουν ως στόχο την κινητοποίηση του σώματος και την κινητική συνείδηση, η οποία θα αποτελέσει οδηγό στην μουσική/ χορευτική διερεύνηση και στη δημιουργία των μουσικοκινητικών συνθέσεων. Οι δραστηριότητες δομούνται με τρόπο ώστε να μπορούν να απευθύνονται από κοινού σε κάθε συμμετέχοντα, ανεξάρτητα από το επίπεδο δεξιοτήτων και γνώσεων. Είναι δε εμπνευσμένες από τη ρήση του διάσημου χορογράφου George Balanchine «See music, hear dance»!

-Η Ολυμπία Αγαλιανού (Ph.D.) είναι καθηγήτρια φυσικής αγωγής και χορού - Μουσικοπαιδαγωγός.


2ο Εργαστήριο: Σάββατο 9 και Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2019
Ράνια Μιχαηλίδου: «Παίζουμε...Θέατρο: Προτάσεις για την οργάνωση ενός ετήσιου προγράμματος θεατρικού παιχνιδιού»

Ένα βιωματικό εργαστήρι θεατρικού παιχνιδιού, με κύριο όχημα την έκφραση μέσα από την ομάδα. Στόχος του είναι η αξιοποίηση του θεατρικού παιχνιδιού σε ομάδες παιδιών από την ηλικία των 1,5 ετών έως και την εφηβεία. Με άξονες το σώμα, τη φωνή, την αναπνοή και την έκφραση, θα προσεγγίσουμε βασικές ενότητες του θεατρικού παιχνιδιού, όπως: ομαδικά παιχνίδια επικοινωνίας-έκφρασης-συνεργασίας, αυτοσχεδιασμός, παντομίμα και σωματικό θέατρο, παιχνίδια κίνησης και χοροκίνησης, ηχητική επένδυση. Μέσα από μουσικά παιχνίδια και ασκήσεις φαντασίας θα προσεγγίσουμε την έννοια της μεταμφίεσης και το χτίσιμο ρόλου-χαρακτήρα, εργαλεία απαραίτητα για τη εφαρμογή ενός δομημένου προγράμματος θεατρικού παιχνιδιού. Θα δοθεί έμφαση στη σύνδεση του θεατρικού παιχνιδιού με τις υπόλοιπες μορφές τέχνηςκαθώς καιστη συμβολή του στην συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού και της ομάδας. Το σεμινάριο απευθύνεται σε εμψυχωτές ομάδων, εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, δασκάλους και νηπιαγωγούς, ηθοποιούς, μουσικούς, θεατροπαιδαγωγούς, μουσικοπαιδαγωγούς, κλόουν, σπουδαστές θεάτρου, φοιτητές παιδαγωγικών σχολών και σε όλους όσοι ενδιαφέρονται για το δίπτυχο θέατρο-παιδί. Προηγούμενη εμπειρία δεν κρίνεται απαραίτητη.
-Η Ράνια Μιχαηλίδου είναι ηθοποιός, σκηνοθέτις-εμψυχώτρια θεατρικών ομάδων

3ο Εργαστήριο: Σάββατο 14 και Κυριακή 15 Δεκεμβρίου 2019
Simone Mongelli: «Βιωματικό σεμινάριο μουσικής του σώματος»

Με βάση την πολυετή και διεθνή εμπειρία του Simone Mongelli, ως performer και ως εκπαιδευτικού, στο σεμινάριο θα δοθεί ιδιαίτερη σημασία στις δυνατότητες της Body Music ως ένα ευχάριστο και διασκεδαστικό μέσο εκπαίδευσης. Με τον όρο Body Music (μουσική του σώματος) αναφερόμαστε στη δημιουργία μουσικής με την αποκλειστική χρήση του ανθρώπινου σώματος. Πρόκειται για μία πολύ άμεση μορφή έκφρασης, η οποία έχει μεγάλη δυναμική ως εκπαιδευτικό εργαλείο για ποικίλους στόχους, τόσο σε ατομικό επίπεδο, όσο και σε ομάδες παιδιών και ενηλίκων. Ειδικά σε ομάδες παιδιών, η μουσική με το σώμα αναπτύσσει τη σωματική συνείδηση, την σχέση με τον χώρο, τον συντονισμό, την αίσθηση του ρυθμού (όχι μόνο μουσικού), την ευχέρεια στις κινήσεις, την ομαδική συνεργασία και την σωστή εκτίμηση της ατομικής συνεισφοράς στην ομάδα. Γενικότερα, η BodyMusic καλλιεργεί την μουσικότητα, την ικανότητα ακοής του εαυτού μας και των άλλων, τον αμοιβαίο συγχρονισμό, την αυτοσυγκέντρωση και την σωματική αρμονία.
Το σεμινάριο απευθύνεται σε κάθε ενδιαφερόμενο, ανεξαρτήτως επιπέδου μουσικών γνώσεων και δεξιοτήτων, που επιθυμεί να ανακαλύψει τα οφέλη της Body Music ως εκπαιδευτικό εργαλείο και να εμπλουτίσει τα εκπαιδευτικά του μέσα και τις μεθόδους διδασκαλίας.
- Ο Simone Mongelli είναι μουσικός κρουστών, ντράμερ, Bodymusic performer, εκπαιδευτικός.

4ο Εργαστήριο: Σάββατο 18 και Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2020
Σοφία Γιολδάση: «Τί θα διδάξω τη Δευτέρα;;; Διδασκαλία τραγουδιών σε παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας»

Το να διδάξουμε ένα τραγούδι σε μικρά παιδιά και να το μάθουν ακουστικά ίσως δεν είναι από μόνο του μια δύσκολη διαδικασία. Το να καταφέρουμε, όμως, μέσα από τον τρόπο διδασκαλίας ενός τραγουδιού να μεταλαμπαδεύσουμε στα παιδιά γνώσεις τραγουδιού, σωστού ρυθμού, μουσικής φόρμας και δομής κομματιού, θεατρικότητας, οργανωμένης κίνησης, και παράλληλα να δώσουμε χαρά, είναι σίγουρα μία πρόκληση! Στο εργαστήρι αυτό, η Σοφία Γιολδάση θα μοιραστεί με τους συμμετέχοντες μία σειρά από ελληνικά και ξένα τραγούδια μαζί με τους αντίστοιχους δοκιμασμένους τρόπους διδασκαλίας τους. Κάθε τραγούδι και ένας ξεχωριστός διδακτικός στόχος, μία διαφορετική έμπνευση για έναν ευφάνταστο τρόπο διδασκαλίας! Στόχος του εργαστηρίου είναι, με την ολοκλήρωσή του, να γνωρίσουν οι συμμετέχοντες 12-15 παιδικά τραγούδια, και να έχουν για το καθένα από αυτά ένα πλήρες σχέδιο διδασκαλίας (lessonplan).

Το εργαστήρι απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς μουσικής, προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, διευθυντές χορωδιών και φωνητικών συνόλων, μουσικοπαιδαγωγούς, φοιτητές μουσικών σχολών και Πανεπιστημίων και σε όλους όσοι ενδιαφέρονται να διευρύνουν τους ορίζοντές τους για να εξελίξουν τη διδασκαλία τους, πλουτίζοντας το εκπαιδευτικό τους υλικό.

-Η Σοφία Γιολδάση είναι απόφοιτος του Conservatorium van Amsterdam – Hogeschoolvoor de Kunsten με Bachelor & Master of Music στη Διεύθυνση Χορωδίας και μαέστρος του Γυναικείου Φωνητικού Συνόλου «Voci Contra Tempo», της Νεανικής και Μικτής Χορωδίας του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης και της Παιδικής Χορωδίας της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής.

5ο Εργαστήριο: Σάββατο 22 και Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 2020
Μαίη Κοκκίδου: «Ο συναρπαστικός κόσμος των μουσικών βίντεο: εργαλεία ανάλυσης και εκπαιδευτικές εφαρμογές»

Το μουσικό βίντεο είναι ένα αυτόνομο σύνθετο καλλιτεχνικό πολυτροπικό αντικείμενο, χαρακτηριστικό δείγμα της αισθητικής του σύγχρονου πολιτισμού. Έχει μετασχηματίσει ριζικά τη μουσική εμπειρία και συνοψίζει τις σκέψεις και τους κώδικες επικοινωνίας της εποχής μας, με ποικίλους τρόπους και τεχνικές. Οι αφηγήσεις των μουσικών βίντεο αναδύονται στη δυναμική της δημοφιλούς κουλτούρας, μιας αρένας όπου συγκρούονται αξίες και ιδεολογίες. Οι ευφάνταστες μορφές τους αφομοιώνουν και, ταυτόχρονα, διαμορφώνουν συμπεριφορές, πρότυπα έκφρασης και ταυτότητες.
Οι σημερινοί μαθητές, ακόμα και από μικρή ηλικία, αφιερώνουν σημαντικό μέρος του ελεύθερου χρόνου τους για να παρακολουθούν μουσικά βίντεο. Άρα, χρειάζονται εργαλεία για να τα κατανοούν και να αξιολογούν τα μηνύματά τους. Σε αυτή τη βάση, οι εκπαιδευτικοί καλούνται να βοηθήσουν τους μαθητές να αναλύουν και να ερμηνεύουν τα οπτικοακουστικά κείμενα των μουσικών βίντεο. Μέσα από την αποκωδικοποίηση της αφήγησης και της πολιτισμικής-μουσικής σημασιολογίας των μουσικών βίντεο, οι μαθητές θα αναπτύξουν δημιουργική και κριτική σκέψη καθώς και νέους γραμματισμούς που θα τους επιτρέψουν να αντιληφθούν τις ορίζουσες και τη λειτουργία και άλλων πολυτροπικών κειμένων.

- Η Μαίη Κοκκίδου είναι συγγραφέας πολλών βιβλίων, ερευνήτρια, καθώς και εντεταλμένη λέκτορας στα μεταπτυχιακά προγράμματα Μουσική Παιδαγωγική (Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου) και Σημειωτική και Επικοινωνία (Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας). Άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε πολλά διεθνή επιστημονικά περιοδικά.

6ο Εργαστήριο: Σάββατο 14 και Κυριακή 15 Μαρτίου 2020
Ανθή Θάνου: «Παίζουμε… παραμύθια; Το παραμύθι, η αφήγηση, η παράσταση»

Η αφήγηση του παραμυθιού, ο μύθος καθώς και άλλα είδη του λαϊκού λόγου (παραλογές, παραδόσεις κ.α.) ελκύει και καθηλώνει μικρούς και μεγάλους. Αν ο αφηγητής είναι δεινός χειριστής του λόγου, η ιστορία ζωντανεύει μέσα από τις χειρονομίες, τις γκριμάτσες, τις αλλαγές στη φωνή. Ο αφηγητής επιστρατεύει την μιμική τέχνη για να κάνει ακόμα πιο παραστατική την αφήγησή του. Το παραμύθι εκτός από το να το αφηγηθούμε απλά, μπορεί να πάει ένα βήμα πιο πέρα και να πάρει τη μορφή θεατρικής παράστασης. Σε αυτό το εργαστήρι θα πειραματιστούμε:
1. Αφήγηση (πως μαθαίνουμε ένα παραμύθι, ρυθμός, κίνηση, λόγος)
2. Αφήγηση και μουσική (η μουσική επένδυση στην αφήγηση)
3. Ακίνητες εικόνες (πίνακες ζωντανεύουν την ιστορία)
4. Δραματοποίηση της ιστορίας
5. Θεατρική πράξη (κοστούμια, φώτα, μικτές τεχνικές)
Το εργαστήρι απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και σε όσους δουλεύουν με παιδιά, αγαπούν το παραμύθι και τη θεατρική πράξη.

-Η Ανθή Θάνου είναι αφηγήτρια παραμυθιών, πτυχιούχος Νηπιαγωγός και μέλος του Κέντρου Μελέτης και διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών, καθώς και του ΠΟΦΑ.

7ο Εργαστήριο: Σάββατο 11 και Κυριακή 12 Απριλίου 2020
Νίκος Δημηνάκης: «Η πλαστικότητα της φωνής και η φωνή του πλαστικού. Βιωματικό Σεμινάριο/Εργαστήριο Beatbox & PVC Didjeridou»

Στο σεμινάριο αυτό οι συμμετέχοντες/ουσες θα εξοικειωθούν με στοιχεία της φωνητικής τεχνικής beatbox, καθώς επίσης και με τη φιλοσοφία της εκτέλεσης του αυστραλιανού didjeridou. Το beatbox αποτελεί μία φωνητική τεχνική που κυριολεκτικά μεταφράζεται ως «κουτί του ρυθμού», παραπέμποντας ουσιαστικά στο στόμα του εκτελεστή, ενώ το didjeridou είναι ένα ιδιαίτερο αερόφωνο (πνευστό) όργανο των αβορίγινων πληθυσμών της Β. Αυστραλίας.
Και στις δύο περιπτώσεις/τεχνικές θα παρουσιαστούν ιστορικά στοιχεία, βασικοί ήχοι και ο εμπλουτισμός τους, καθώς και άλλα χαρακτηριστικά που θα οδηγήσουν σε ομαδικούς αυτοσχεδιασμούς. Ως εισαγωγή στην προτεινόμενη διεργασία θα λειτουργήσουν μουσικοκινητικά και ηχοχρωματικά παιχνίδια που θα αποσκοπούν στη μουσική διερεύνηση και στην από κοινού δημιουργία και σύνθεση. Βασικός στόχος είναι η βιωματική κατανόηση των παραπάνω θεματικών, καθώς και η τοποθέτηση τους σε ένα ομαδικά δημιουργικό πλαίσιο δράσης.
Η χρήση δύο τόσο εναλλακτικών εργαλείων στην σχολική τάξη έχει τη δυνατότητα να ανατρέψει την εκπαιδευτική ρουτίνα και να τη μετατρέψει σε μια πρωτόγνωρη εμπειρία. Το εργαστήριο απευθύνεται σε μουσικούς, εκπαιδευτικούς μουσικής καθώς και σε όσους/ες επιθυμούν να πειραματιστούν με τον ήχο. Για την παρακολούθηση του σεμιναρίου δεν απαιτούνται μουσικές γνώσεις-δεξιότητες.

-Ο Νίκος Δημηνάκης είναι κάτοχος διπλώματος σαξοφώνουαπό το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, εκπαιδευτικός μουσικής, εμψυχωτής, performer και υποψήφιος διδάκτορας συστηματικής μουσικολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (Α.Π.Θ.).