Ετήσιος Κύκλος Σεμιναρίων Μουσικοπαιδαγωγικής Επιμόρφωσης 2013-14

Στις 12 Οκτωβρίου 2013 με ένα δωρεάν εισαγωγικό σεμινάριο ξεκινάει ο ετήσιος κύκλος μουσικοπαιδαγωγικής επιμόρφωσης για νηπιαγωγούς, δασκάλους, μουσικούς, γυμναστές, καλλιτέχνες, εμψυχωτές κ.α.

Η γενική θεματολογία των σεμιναρίων είναι: Η οργάνωση ετήσιου προγράμματος μουσικοκινητικής αγωγής για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας, η γνωριμία με μουσικοπαιδαγωγικό υλικό-πακέτο και η ευρύτερη κατάρτιση παιδαγωγών καλλιτεχνών εμψυχωτών. Αποτελείται από 7 οκτάωρα εργαστήρια ανεξάρτητης αλλά συναφούς θεματολογίας, περίπου ένα Σαββατοκύριακο ανά μήνα.

Τα εργαστήρια γίνονται Σάββατο 16:00-20:00 & Κυριακή 10:00-14:00. Απαιτούνται κάλτσες και άνετα ρούχα.
Παρέχονται: Εκπαιδευτικό υλικό και σημειώσεις από όλους τους εισηγητές, δυνατότητα πρακτικής εφαρμογής στα παιδικά τμήματα του Κρουστόφωνου και βεβαίωση παρακολούθησης (με προοπτική ένταξης σε ευρύτερο πρόγραμμα AEI από Σεπτ. 2014)

Κόστος ανά μεμονωμένο 8ωρο εργαστήριο : 55€ + ΦΠΑ. Προσφορά 45€ + ΦΠΑ για μέλη της Ε.Ε.Μ.Ε., φοιτητές ή άνεργους. Οι τιμές ισχύουν για εγγραφή έως 10 μέρες πριν από κάθε σεμινάριο. Το δεκαήμερο πριν την έναρξη του σεμιναρίου οι τιμές διαμορφώνονται σε 60 και 50 ευρώ αντίστοιχα.
Κόστος και επιπλέον παροχές για όσους εγγραφούν για όλο τον ετήσιο κύκλο: 315€ + ΦΠΑ τα ετήσια δίδακτρα, 270€ + ΦΠΑ για φοιτητές, άνεργους και μέλη της Ε.Ε.Μ.Ε.
Επιπλέον παροχές για όσους εγγραφούν στον ετήσιο κύκλο: Δωρεάν Σαββατιάτικο club κρουστών, Δωρεάν ένα Μουσικοπαιδαγωγικό club το μήνα, αναλόγως του ενδιαφέροντος των συμμετοχόντων (με προοπτική δημιουργίας ομάδας εργασίας μουσικού θεάτρου με χαμηλό κόστος). Τέλος, έκπτωση 12% για όσους παρακολουθούν και άλλο ετήσιο εργαστήριο του Κρουστόφωνου.
Πληροφορίες: 2310861874 (6-9μμ), 6944503542 (Χρ. Ερκέκογλου)
Επιστημονικός υπεύθυνος- διεύθυνση προγράμματος: Ν. Θεοδωρίδης 6944134525

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΠ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ 13-14

Εισαγωγικό σεμινάριο, Σάββατο 12 Οκτωβρίου 2013, 18.00-21.00
Α’ μέρος: Διάλεξη Ν. Θεοδωρίδη, "Ο κοινωνικοποιητικός ρόλος των μουσικών παιχνιδιών και οι προεκτάσεις τους".
Β΄μέρος: Εργαστήρι, «Παιχνίδια καλλιτεχνικής εμψύχωσης με… άλλο στυλ». Εισηγούνται μέλη και συνεργάτες του Κρουστόφωνου: Χρήστος Ερκέκογλου, Νίκος Θεοδωρίδης, Βίκυ Χουζούρη, Βάσω Μπαντελά, Δέσποινα Καλανταρίδου, Μαριάννα Ερκέκογλου, Νικολέτα Μουχτάρογλου.
Δωρεάν. Θα δοθεί βεβαίωση.

1ο Εργαστήριο, Σάββατο 9 και Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2013
Ολυμπία Αγαλιανού: «Ελληνική παράδοση και μουσικοκινητική αγωγή Carl Orff»
Η ενότητα του λόγου της μουσικής και της κίνησης στον κοινό τόπο του ρυθμού είναι εμφανής στην ελληνική παράδοση και στο Orff-Schulwerk. Επιπρόσθετα, η αξιοποίηση της ιδιαίτερης παράδοσης κάθε τόπου είναι βασικό αξίωμα της παιδαγωγικής προσέγγισης του Orff. Με βάση αυτές τις δύο αρχές θα διερευνήσουμε με βιωματικό τρόπο τις γέφυρες επικοινωνίας της ελληνικής παράδοσης και της μουσικοκινητικής προσέγγισης του Carl Orff με στόχο την παραγωγή και αξιοποίηση παιδαγωγικού υλικού. Μετά από μια σύντομη διερεύνηση των δύο χώρων θα κινηθούμε σε δύο άξονες: α) με ποιο τρόπο η προσέγγιση του Carl Orff μπορεί να συνεισφέρει σε μια ποιοτική και αποδοτική διδασκαλία μουσικοκινητικών στοιχείων της ελληνικής παράδοσης και β) ποια στοιχεία της ελληνικής παράδοσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως πρωτογενές υλικό στη μουσικοκινητική αγωγή Carl Orff ως υλικό του Orff-Schulwerk και γιατί. Η σύνδεση των δύο χώρων αποτελεί μια ευκαιρία για μια σύγχρονη ματιά στο χώρο της ελληνικής παράδοσης η οποία μπορεί να λειτουργήσει ως αφετηρία εμβάθυνσης, κατανόησης, αλλά και σύγχρονης δημιουργίας.
Η Ολυμπία Αγαλιανού είναι Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής και Χορού-Μουσικοπαιδαγωγός.

2ο Εργαστήριο, Σάββατο 14 και Κυριακή 15 Δεκεμβρίου 2013
Νίκος Θεοδωρίδης, Δέσποινα Καλανταρίδου: «Φίλοι Μουσικόφιλοι: Εισαγωγή και βασικό ρεπερτόριο για την οργάνωση ενός ετήσιου προγράμματος Μουσικής Αγωγής για νηπιαγωγεία, σχολεία και όχι μόνο».
1) Σάββατο:Ν. Θεοδωρίδης.Φίλοι Μουσικόφιλοι: Εισαγωγή σε ένα ετήσιο πρόγραμμα Μ.Α.
Μουσικά παιχνίδια-δραστηριότητες και τραγουδοπαιχνίδια στο πλαίσιο ενός δοκιμασμένου ετήσιου προγράμματος μουσικής αγωγής για την προσχολική και πρωτοσχολική εκπαίδευση. Αρχές του προγράμματος, μεθοδολογία, ενδεικτικά ημερήσια μαθήματα, τεχνικές διδασκαλίας, χρήσιμο υλικό και πηγές για τη δημιουργία ενός προσωπικού προγράμματος. Παιχνίδια και δραστηριότητες όλων εκείνων των κατηγοριών που συνθέτουν ένα σύγχρονο και ποικίλο ετήσιο πρόγραμμα μουσικoκινητικής αγωγής.
2) Κυριακή: Νίκος Θεοδωρίδης, Δέσποινα Καλανταρίδου
Φίλοι Μουσικόφιλοι: Βασικό Ρεπερτόριο για ένα ετήσιο πρόγραμμα Μ.Α.
Βασικό Ρεπερτόριο τραγουδιών και ασκήσεων, δημιουργία παιδικής ορχήστρας και χορωδίας, καθώς και διαθεματικές προεκτάσεις κατά την πορεία ενός ετήσιου προγράμματος μουσικής αγωγής στην προσχολική και πρωτοσχολική εκπαίδευση. Παρέχεται υλικό του προγράμματος.
Ο Νίκος Θεοδωρίδης (Ph.D.), είναι μουσικοπαιδαγωγός-δημιουργός μουσικοπαιδαγωγικού υλικού, Ε.Ε.ΔΙ.Π.-Ι Μουσικής στο ΤΕΠΑΕ του ΑΠΘ.
Η Δέσποινα Καλανταρίδου, είναι νηπιαγωγός, μουσικοπαιδαγωγός, εμψυχώτρια, ερμηνεύτρια.

3ο Εργαστήριο - Σάββατο 18 και Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2014
Χαρίκλεια Παπανικολάου: «Φωνητική αγωγή για βρέφη και άνω»
Το σεμινάριο θα περιλαμβάνει ένα σύντομο θεωρητικό πλαίσιο για τις αρχές πάνω στις οποίες στηρίζεται η φωνητική αγωγή των μικρών παιδιών, τους στόχους της, καθώς και πρακτικές εφαρμογές και οργάνωση δραστηριοτήτων. Ενδιαφέρει όσους έχουν όρεξη να πειραματιστούν κατ' αρχήν με τη δική τους φωνή και να ανακαλύψουν τις εκφραστικές δυνατότητες και τις ποικίλες αποχρώσεις της.
Η Χαρίκλεια Παπανικολάου είναι μουσικοπαιδαγωγός - ειδική επιστήμων στο Π.Τ.Δ.Ε. του Α.Π.Θ. επί 20 και πλέον χρόνια.

4ο Εργαστήριο - Σάββατο 15 και Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2014 (τσικνοπέμπτη στις 20/2)
1) Σάββατο, Τάσος Ράντζος: «Απ΄ το παιχνίδι στη δημιουργία, παίζοντας με τα Ελληνικά Λαϊκά Παραμύθια».
Ένα βιωματικό πρακτικό εργαστήριο που στόχο έχει να εξοικειώσει τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς και άλλους, με ασκήσεις - παιχνίδια που προηγούνται της δημιουργικής δουλειάς του ανεβάσματος ενός θεατρικού έργου από τους μαθητές και να αναδείξει πως στηριζόμενοι στο “λόγο”, στο παιχνίδι και στη δημιουργική φαντασία των μαθητών προκύπτει υλικό παραστάσιμο. Θέματα του σεμιναρίου αποτελούν: α) προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί στο σχολείο, β) ασκήσεις γνωριμίας και εμπιστοσύνης, γ) θεατρικά παιχνίδια εξοικείωσης με το σώμα, δ) θεατρικά παιχνίδια με κέντρο τη φωνή, ε) ασκήσεις αφήγησης, στ) ανάλυση παραμυθιού- αναζήτηση του “κρυμμένου” που κάνει το παραμύθι παιχνίδι σύγχρονο, ζ) Λίγα λόγια για τη δραματοποίηση-πρακτική εφαρμογή, η) αξιολόγηση.
Ο Τάσος Ράτζος είναι σκηνοθέτης.
2) Κυριακή, Νίκος Θεοδωρίδης: «Οι μουσικές και οι ήχοι των παραμυθιών - Μουσικές ιστορίες και τραγουδοπαραμύθια»
Μέσα σε ένα 4ωρο εργαστήρι επιχειρείται μια πολυεπίπεδη επεξεργασία της μουσικοκινητικής έκφρασης και δημιουργίας με παιδιά. Περιεχόμενο του εργαστηρίου αποτελούν: Μουσικά παραμύθια, ηχοϊστορίες, επένδυση κειμένων και εικόνων, ακροάσεις εμπλουτισμός ρεπερτορίου ενορχηστρωμένων τραγουδιών για παιδική ορχήστρα και χορωδία, καθώς και άλλες δημιουργικές δραστηριότητες κατά την πορεία και ολοκλήρωση ενός ετήσιου προγράμματος. Εφαρμογές σε ομάδες, με πλούσιο υλικό και έμφαση στη μεθοδολογία και στην προσαρμογή των δραστηριοτήτων σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας.
Ο Νίκος Θεοδωρίδης (Ph.D.), είναι μουσικοπαιδαγωγός-δημιουργός μουσικοπαιδαγωγικού υλικού, μέλος Ε.Ε.Π. στο ΤΕΠΑΕ του ΑΠΘ.

5ο Εργαστήριο - Σάββατο 15 και Κυριακή 16 Μαρτίου 2014 (25η Μαρτίου πέφτει Τρίτη)
1) Σάββατο, Βασίλης Πλουμής - Νατάσα Στοιμενίδου, Ελένη Λεβέντη: «Εκπαιδευτικές μουσικοθεατρικές εφαρμογές του playback theater»
Το θέατρο Playback μέσα από μια τελετουργική διαδικασία δημιουργεί την ατμόσφαιρα, το «χώρο», όπου κάθε ιστορία μπορεί να ειπωθεί και άμεσα να δραματοποιηθεί, τιμώντας τη μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου που αφηγείται την ιστορία του.
Με άξονες την θεατρική δράση, την μουσική και την αφήγηση, στοχεύουμε στην άμεση επικοινωνία μέσω του σώματος, στην αυθόρμητη δημιουργική έκφραση, τον σεβασμό σε δημιουργικές μορφές διαλόγου, καθώς και στη μάθηση μέσω της συνεργασίας και της αλληλοαποδοχής.
Θα διδαχθούν τεχνικές αυτοσχεδιαστικού θεάτρου, παιχνίδια δυναμικής ομάδας, ασκήσεις μουσικής επένδυσης ιστοριών και άλλο χρήσιμο υλικό μουσικο-θεατροπαιδαγωγικών εφαρμογών. Ένα βιωματικό εργαστήριο που απευθύνεται εμψυχωτές, εκπαιδευτικούς, μουσικούς, σε επαγγελματίες και ερασιτέχνες του θεάτρου, αλλά και όσους ενδιαφέρονται για εναλλακτικές μορφές μάθησης και επικοινωνίας.
Οι εισηγητές: είναι συντονιστές, ηθοποιοί, μουσικοί και εκπαιδευτές του Ελληνικού Playback Θεάτρου. Η Νατάσα Στοιμενίδου είναι φυσικός, σχεδιάστρια ρούχων. Η Ελένη Λεβέντη είναι ψυχοδραματίστρια, συντονίστρια ομάδων εκπαίδευσης ενηλίκων, χορωδός. Ο Βασίλης Πλουμής είναι και ζωγράφος, διακοσμητής.
2) Κυριακή, Λευτέρης Αγγουριδάκης: «Ρυθμός - Κίνηση – Κρουστά»
Το σεμινάριο αποσκοπεί στη διδασκαλία της πρωταρχικής κίνησης του ρυθμού, στην απελευθέρωση της φαντασίας και την καλλιέργεια της ψυχοκινητικής έκφρασης. Με κύριο παράγοντα το παιχνίδι και τη δυναμική της ομάδας, αναζητούμε την αυτοέκφραση, δημιουργώντας μουσική με κρουστά όργανα. Απώτερος στόχος η εναρμόνιση σώματος, ψυχής και πνεύματος που οδηγεί στην ατομική ισορροπία. Περιλαμβάνει ασκήσεις για βασική κατάρτιση στα κρουστά, την αναπνοή και την κίνηση, κατάλληλες για εκπαιδευτικούς, εμψυχωτές και μουσικούς και εκπαιδευτικούς της προσχολικής και σχολικής και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
O Λευτέρης Αγγουριδάκης είναι μουσικός, πτυχιούχος κρουστών, μέλος της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, μέλος του σχήματος Κρουστωδία, υπεύθυνος του «Συγκροτήματος Κρουστών» του Δήμου Κιλκίς, καθώς και Κολινδρού. Ιδρυτικό μέλος και τακτικός συνεργάτης του Κρουστόφωνου.

6ο Εργαστήριο -Σάββατο 6 και Κυριακή 7 Απριλίου 2014 (Πάσχα 20/4, Λαζάρου 12/4/14)
Δέσποινα Ψυμάρνου: «Συνομιλίες επίγειων σωμάτων: Ρυθμός-Κίνηση-Θεατρικοί αυτοσχεδιασμοί»
Ο θεατρικός αυτοσχεδιασμός μέσα από το σωματικό θέατρο: Παιχνίδια και ασκήσεις για να εξερευνήσουμε πώς η κίνηση, ο ρυθμός και οι αντιθέσεις γίνονται τα σημαντικά μέσα για να δημιουργήσουμε μια ιστορία, έναν αυτοσχεδιασμό. Μέσα από μια θετική προσέγγιση που στηρίζεται στο ότι ο καθένας μπορεί να χορέψει, να αυτοσχεδιάσει και πως η κάθε κίνηση είναι χορός και εμπεριέχει θεατρικότητα και μουσική.
Η Δέσποινα Ψυμάρνου είναι ηθοποιός και σκηνοθέτης, καθηγήτρια της μεθόδου Feldenkrais (Λιέγη, Βρυξέλλες).


7ο Εργαστήριο - Σάββατο 3 και Κυριακή 4 Μαΐου 2014
Παναγιώτης Κανελλόπουλος: «...ενώ αυτό είναι ένα όργανο του μυαλού»: Πειραματισμός, Aυτοσχεδιασμός και Συνεργατική Σύνθεση στη μουσική εκπαίδευση.
Στο εργαστήριο αυτό επιχειρούμε να αναπτύξουμε μια σειρά από πλαίσια τα οποία οδηγούν στη δημιουργία ομαδικών συνθέσεων και αυτοσχεδιασμών. Στόχος μας είναι να εξερευνήσουμε τις διαφορετικές παιδαγωγικές λειτουργίες και ρόλους που μπορεί να παίξει ο αυτοσχεδιασμός και η συνεργατική σύνθεση σε διαφορετικά εκπαιδευτικά πλαίσια. Το εργαστήριο συνδυάζει την πρακτική και τη θεωρητική αναζήτηση και απευθύνεται σε μουσικούς που αισθάνονται και λειτουργούν ως παιδαγωγοί και σε παιδαγωγούς που αισθάνονται και λειτουργούν ως μουσικοί και εργάζονται με παιδιά τόσο στα πλαίσια της γενικής εκπαίδευσης όσο και της ειδικής. Θα δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα σε ασκήσεις αυτοσχεδιασμού και σύνθεσης που μπορούν να εφαρμοστούν τόσο σε πλαίσια ομαδικής εργασίας όσο και στα πλαίσια της συστηματικής διδασκαλίας μουσικών οργάνων. Το ζητούμενο αυτής της παιδαγωγικής πρότασης είναι η ανάπτυξη ενός διαρκούς διαλόγου ανάμεσα στη ‘ματιά των παιδιών’ και στις δημιουργικές μουσικές πρακτικές των ενηλίκων. Επομένως μας οδηγεί σε μια μουσική εκπαίδευση η οποία πηγαίνει πέρα από την παραδοσιακή έννοια της μάθησης ως αποτέλεσμα ‘μετάδοσης’ γνώσεων και εργάζεται στη βάση μιας αντίληψης για την έννοια της παιδείας ως μιας διαρκούς κριτικής αναζήτησης των όρων και των δυνατοτήτων της ελευθερίας. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να φέρετε μαζί σας όργανα που παίζετε ή άλλες ηχογόνες πηγές, ανεξάρτητα από το επίπεδο δεξιοτεχνίας που έχετε αναπτύξει.
O Παναγιώτης Κανελλόπουλος σπούδασε Μουσική Παιδαγωγική στο Πανεπιστήμιο του Reading (UK) (MA, 1994 – Ph.D, 2000). Εργάζεται ως Αναπληρωτής Καθηγητής στο Π.Τ.Π.Ε. του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.